Nok en episk reise er over! Rundreisen med vår egen bil i Sør-Marokko førte oss på en eventyrlig reise gjennom høye Atlasfjell, frodige daler, Sahara-sanddyner, Atlanterhavs-landskap, samt noen dagers vandring i soukene i Marrakech.

Som du ser fikk vi en utrolig variert tur med skiftende terreng omtrent annenhver dag. De første nettene i Atlasfjellene opplevde vi f.eks snø og temperaturer ned i minus 7, mens vi bare noen dager senere i innlandet opplevde 35 pluss. Dette gjør etter min mening Marokko til et ypperlig biltur-land!

Inntrykket mitt av menneskene i Sør-Marokko er også veldig positivt. Selv om vi ikke kunne hverken arabiske eller fransk fikk vi flere gode samtaler, og fant frem uten store problemer.

Kjørekulturen i Marokko er så klart litt annerledes enn hjemme, og krever både mer tålmodighet og årvåkenhet. Som sjåfør fikk jeg også utallige rare blikk, siden kvinnelige sjåfører ikke er så vanlig på denne kanten av landet. Jeg kommer tilbake med flere detaljer om veistandard og kjøreforhold i et senere innlegg, men først en aldri så liten oppsummering av reisen.

Nedenfor finner du reiseruta, Snapchat-minner og budsjettet for hele turen:

Reiserute for bilturen i Marokko

Det er nok en del som tenker at jeg planlegger reiserutene mine ned til hver minste detalj på forhånd, men det er langt ifra sannheten. Før denne turen hadde vi sett oss ut et par reisemål vi kunne tenke oss å besøke, men for meg er det viktigste å være fri til å gjøre endringer underveis. Det er ofte tips og innfall underveis som fører til de beste opplevelsene. Det er hvert fall min erfaring!

Vi startet derfor kun med en leiebil og de to første nettene i en lodge i Imlil bestilt. Resten av løypa har blitt til underveis. Det førte til at vi over 12 dager kjørte en rundtur på 2000 km, og fikk de to siste dagene av Marokko-oppholdet i Marrakech.

Her er reiseruta i Marokko oppsummert i Snapchat-bilder

1. Atlasfjellene

Da vi landet på flyplassen i Marrakech hentet vi ut leiebil og kjørte rett mot den lille fjellbyen, Imlil oppe i Atlasfjellene. Her ble det blant annet to fine netter på lodge, en herlig gåtur blant snødekte fjell, peiskos og snøskraping av bilen da vi skulle reise videre på dag tre.

2. Dalstrøk nedenfor Atlas

Det tok lengre tid enn vi trodde å kjøre over Atlasfjellene, så da vi omsider kom til den lille landsbyen, Telouet, bestemte vi oss for å tilbringe natta der. Der besøkte vi et kasbah og spiste frokost med noen andre hyggelige bil-reisende. Deretter kjørte vi til Dades Gorges, en vakker dal med koselige landsbyer og trange svingeveier. Her ble det også en natt før vi reise videre.

3. Sahara

Da vi satt oss i bilen for å kjøre mot sanddynene i Sahara hadde vi opprinnelig tenkt å havne i M’hamid, men et dårlig tips fra en resepsjonist gjorde at vi havnet på en forferdelig kjerrevei og brukte to timer ekstra på etappen. Derfor besluttet vi heller å overnatte i Zagora, byen før M’hamid. Det er vi så klart veldig glade for nå, ellers hadde vi aldri endt opp på Riad de Reve og truffet herlige Abdul, eks-nomade og hobby-kokk.

Han tok oss imot med åpne armer på sin haltende tysk-fransk-engelsk og arrangerte en uforglemmelig privat telttur til sanddynene i Sahara.

4. Anti-Atlas

Veiene vestover fra sanddynene var flat og superrett, men etter en del timer i 100 km/t kom vi opp i Anti-Atlas og til den lille fjellbyen, Tafraout. Her kjente vi skiftet til en mer moderne levestil og utforsket de rare fjellformasjonene i nærheten.

5. Atlanterhavskysten

Ved kysten tilbragte vi i to netter i en fin leilighet i Mirleft, og tok en dagstur til Sidi Ifni. Selv om solnedgangene var disige og sjøtemperaturen litt i kaldeste laget, nøt vi det milde klimaet og samtaler med hyggelige lokale. Deretter kjørte vi nordover og stoppet for lunsj i sydenpregede Agadir før vi endte opp ute på bygda på økolodgen, L’ane Vert. Der sov i en natt før vi dro videre til Essaouira.

6. Marrakech

På siste etappe med leiebilen inn til Marrakech ble jeg stoppet av politiet og fikk min livs første fartsbot. Heldigvis ble vi ikke ruinert av den grunn; 130 kroner kunne vi fint greie oss uten. I Marrakech ble de to siste nettene tilbragt i en flott riad i medinaen mens vi utforsket de trange soukene, drakk appelsinjuice på Jemaa El Fna og besøkte et interessant fotomuseum.

For å følge meg på nye reiser på Snapchat, legg til @Hamacareise

Hvor mye kostet det å reise i Marokko?

Fokuset på denne reisen har ikke vært å reise billigst mulig, og jeg hadde ikke et fastsatt budsjett å reise etter. Jeg synes likevel det var spennende å føre opp utgiftene vi hadde underveis i appen, Trail Wallet, som jeg skrev om for en stund tilbake.

Jeg vil si at det generelt er billig å reise i Marokko, spesielt utenfor Marrakech og Agadir. Jeg synes vi fikk mye opplevelser for pengene med tanke på at vi både leide bil, tok direktefly t/r Marrakech, spiste ute hver dag og ikke levde på et strengt budsjett.

Utgifter for 15 dagers reise i Marokko

Utgiftene oppgitt her er kun mine egne, og er altså beregnet til en person for hele turen.

TRANSPORT: 4756 kr
Dette inkluderer flybilletter, leiebil for 12 dager, drivstoff til 2000 km, parkering, en fartsbot, taxi og tog til flyplassen.

MAT: 2010 kr
Dette blir 134 kr pr dag med alle måltider spist ute, pluss snacks, litt alkohol og tips. Frokost var stort sett alltid inkludert på bostedet.

OVERNATTING: 2095 kr
Dette blir 149 kr i gjennomsnitt per natt (14 netter). Vi bodde i tre riader, et telt, en økolodge, en leilighet, en fjellodge og to hotell på turen.

UNDERHOLDNING: 1411 kr
Inkludert ørkentur i Sahara med guide, Jeep, tre måltider og en overnatting + guiding og inngangsbilletter andre steder.

TIPS: 127 kr (uten restauranter)
Tips til sjåfør og guide i Sahara.

SHOPPING: 154 kr
Det ble ikke mye shopping denne gangen, og det var heller ikke fokuset. Forrige gang jeg var i Marrakech kjøpte jeg imidlertid med meg en del keramikk. Denne gangen kjøpte jeg med et par øredobber, 100g pepper, et lite treskrin, en flaske olivenolje og en keramikk lysholder.

TOTALT 10.553 kr

Etter å ha besøkt Marokko for andre gang må jeg innrømme at jeg fortsatt ikke har fått nok av dette interessante landet. De fargerike markedene, den herlige og billige maten, de hyggelige menneskene, det varierte landskapet, og den korte flyreisen fra Norge gjør Marokko til et supert reisemål for nordmenn!