spons-reisKun en times kjøring fra Marrakech var de høye murhusene og de travle markedene byttet ut med stein, tørre jorder og en saueflokk i ny og ne. Her skulle vi få oppleve en helt annen side av Marokko – telting i ørkenen!

Agafay-desert-marocco-sheep

Etter en halv dags matlagingskurs i Riad Chorfa i Marrakech, var vi nå på vei til stedet vi skulle tilbringe vår siste natt i Marokko. Luksuscampen, Terre des Etoilessom ligger i Agafayørkenen rett utenfor Marrakech. Jeg hadde gledet meg til å se mer av hvordan folk levde utenfor byene i Marokko, men på bussturen vår var det overraskende få mennesker å se. Noen damer i skyggen ved en nedslitt murbygning, et par sauegjetere og et par menn på motorsykkel var stort sett alt vi så på veien. Ellers var det kun laaaange, bølgende sletter av stein, tørre plantevekster og støv.

Jeg merket likevel at jeg likte dette landskapet. Det var helt annerledes enn det jeg akkurat hadde opplevd i Nepal, og ikke minst fra det vi har hjemme! Vi hadde ikke mye tid til å stoppe underevis, men da dotrangen for noen ble for stor, stoppet vi ved et skrukkete tre som stod helt alene i steinørkenen.

Agafay-desert-marocco

Rett før solnedgang var vi fremme i campen, et eller annet sted i ingenmannsland. Her var det heldigvis ikke lagt opp til noe hardt program, kun avslapping og nyting av god mat og drikke. Campen var ekstremt romslig med 10 svære telt, utebar, dohus, et hovedtelt til matservering og noen sittegrupper. Ingen andre gjester var å se, så vi hadde hele stedet for oss selv!

Terre-des-etoiles-marocco-desert

Terre-des-etoiles-desert-tentsAnnette (Annettem), Henriette (Coffee In A Cup) og Ann-Mari (Alltid Reiseklar) har funnet seg til rette etter bussturen.

Terre-des-etoiles-marocco-tent

Terre-des-etoiles-desert-chilling-maroccoStig (Stig’s World) og Janicke (Jeg Leser) nyter ørkenlivet.

En natt i disse teltene kan ikke akkurat sammenlignes med andre teltturer jeg har opplevd. Her var det både ordentlige senger, dusj og do. Strømmen ble slått på mellom solnedgang og soloppgang. Det eneste jeg kjente godt igjen fra mine tidligere netter i telt var myggen. De summet rundt hodene våre hele natta!

Terre-des-etoiles-luxury-tents

2014-04-17_0019

Over en liten bakketopp holdt også noen andre skapninger til; fire dromedarer. Det passet jo veldig bra siden vi faktisk befant oss i en ørken. Heldigvis slapp vi å ri på dem – kamelturen i Egypt satt fortsatt frisk i minne. Rompa mi var støl i flere dager etterpå!

Isteden ble det vill dromedarsex og en liten fotoshoot med dromedarer i solnedgangen. Vetrinæren, Stig, påstod at disse dromedarene var overraskende snille – mye snillere enn de han hadde møtt på tidligere. Jeg våget meg derfor bort for å få et dromedarportrett!

Terre-des-etoiles-desert-sunset

Terre-des-etoiles-desert-animals

Etter solnedgang satt vi oss i baren og nøt hvordan fargene på himmelen skiftet fra oransj til lilla og til slutt blått. I tillegg fikk vi lokal underholdning av fargerike trommemenn, popcorn, potetgull, vin og vannpipe. Ikke dumt å være norsk reiseblogger denne kvelden, nei!

desert-sunset-bar-marocco

Terre-des-etoiles-entertainment-marocco

Terre-des-etoiles-marocco

Middagsteltet var på størrelse med et sirkustelt og opplyst av vakre marokkanske taklamper og stearinlys. En lysmann gikk rundt og spredde glasslykter på plassen utenfor teltet. En bålpanne ble også tent rett utenfor. Over oss lyste stjernene så klart som de bare kan gjøre langt her ute i ødemarken. For en stemning!

Terre-des-etoiles-marocco-desert2

Terre-des-etoiles-desert-camp-fire

Til middag ble vi servert lammekjøtt og grønnsaker i tagine, samt enda mer underholdning. Litt for mye etter min mening. Hvert fall når det stadig kommer noen bort og byr opp til dans – jeg er ikke helt komfortabel med sånt! Trommemennene kunne også godt kuttet en sang eller tre under middagen. Mulig jeg begynner å bli gammel, men den skarpe skranglingen fra håndinstrumentene ble litt for øredøvende etter min smak…

Ellers var stemningen god. Påfylling av vin var det i det minste ingen mangel på. Med en gang vi drakk en slurk var servitøren snart borte og fylte på mer.

Terre-des-etoiles-dinner-entertainment

Terre-des-etoiles-desert-morning-tents

Tidlig neste morgenen var været enda klarere enn kvelden før. Nå fikk vi utsikt helt til de vakre Atlasfjellene i det fjerne. Og til vår store glede var planen at vi reise nærmere dem til dagens aktivitet – ziplining på Eco Adventure Park

På veien dit forandret landskapet seg til å bli mer kupert og en smule mer bebodd. Små landsbyer lå som hugget ut av åsryggen omkranset av lave trær og kaktuser. En del av åsene hadde lyserøde fjellvegger, og mellom disse fantes dype juv. Det var over disse vi skulle balansere og zipline på 150 meter lange tau. Ikke alle følte seg like komfortable med dette, så til slutt ble vi en liten gjeng på seks stykker som tok utfordringen.

Jeg har lenge ønsket å prøve ziplining, så jeg var ikke vondt å be! Jeg ble imidlertid litt skeptisk da vi fikk instruksjonene på fransk.. Etter å ha fått på oss sikringsselene fikk vi heldigvis en hinderløype mellom trærne å øve oss på, før vi bega oss ut på de lengre ziplinene. Følelsen av å seile over et juv var utrolig artig! En morsom akitivtet man kan gjør sammen med både venner og familie og som gir et ørlite adrenalinkick.

Agafay-desert-catus-mountains

Etter lunsj med vakker utsikt til de snøkledde Atlasfjellene, var Marokkoturen over for denne gang. Marokko er helt klart et land som ga mersmak og som overrasket meg positivt på mange måter. At man får en så spennende kultur og et så ulikt landskap på bare en femtimers flytur unna er jo helt topp! Marrakech er helt klart en destinasjon jeg vil reise tilbake til!

Til slutt vil jeg gjerne takke denne supergode gjengen med reisebloggere for en utrolig artig tur! Håper ikke det blir den siste! =)

norske-reisebloggere-marokko

Andre innlegg fra Marokko:

15 Kommentarer

1. Annette

Så flotte bilder du har i innlegget ditt. Du får virkelig fram stemningen vi hadde. Kjempe gøy. Glamping er noe jeg absolutt kan prøve igjen 🙂 god påske

• Profilbildet til Hamaca
      Hamaca

Takk, Annette! 😀 Glamping var helt topp ja! Får håpe det ikke blir siste gang!

2. Maliva

Wow for noen fantastiske flotte bilder, jeg vil også tilbake. God Påske til deg fra meg ;o)

3. No-Backpacker

Ser jeg er litt treg her, men jeg henger meg på de andre: Jeg digger bildene dine! Takk for en kjempefin tur og god påske til deg og dine fra Nancy! 🙂

4. Astridhjerte

Jeg vil også tilbake.. Savner varmen, menneskene og livet i Marokko:) varmye spennende å se langs veien.

5. Ann-Mari

Nydelige bilder! Masse insirasjon her – ser at jeg fint kan være enda mer tålmodig når jeg tar bilder – 😉
    Hadde vært gøy å dra tilbake med samme gjeng en dag, men det skal vel litt til å få det på plass.
    Men vi sees iallefall i neste uke i selveste Oslo, gleder meg til det!

Ha en fin påske så lenge 🙂

• Profilbildet til Hamaca
      Hamaca

Takk, Ann-Mari! =) Om vi planlegger en stund i forveien bør vi vel greie å få til flere turer.. Vi kan jo håpe det blir noen flere sponsede turer også! Vi sees i Oslo – det blir hyggelig og treffes igjen! God påske!

6. ReiseLiv

Haha, høres ut som en helt annen teltopplevelse enn de man vanligvis får i Norge :p Får bare lastet inn et par av bildene her jeg er nå, men de bildene jeg ser er virkelig utrolig flotte! Ser ut som en kjempegøy og interessant tur! 🙂

7. Lise-Marie Lia

Så vakkert! Det høres ut som en flott opplevelse, og jeg må si at det så veldig fint ut i de teltene der 🙂 Flott innlegg!

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert