spons-reisMed flere vellykkede bloggturer bak meg tidligere i år, var jeg ikke vanskelig å be da jeg fikk tilbud om en tur til Egypt. Presseturen kunne legges opp etter egne ønsker, fikk jeg opplyst, noe som hørtes helt topp ut. Men Egyptturen ble ikke helt som forventet…

Den siste uka har jeg tenkt en del på hvordan jeg vil skrive om presseturen arrangert av Egypts offisielle turistkontor. Det er enkelt å legge frem de positive opplevelsene fra en reise, men for å vise hele bildet er det vel så viktig å skrive om de negative sidene også. Jeg vil være ærlig, men jeg håper likevel ikke at jeg virker utakknemlig. For tro meg, jeg er veldig glad for at jeg får mulighet til å være med på slike turer! Dessverre førte dårlig kommunikasjon, villedende program, sykdom og mye venting på Egyptreisen til en god del frustrasjon.

2014-10-02_0001

Nedenfor vil jeg nå presentere de første tre dagene av turen kronologisk. Positive sider er markert med grønn skrift, mens negative sider står i rødt. Enkelt og greit. På den måten kan jeg vise et mer helhetlig bilde av reisen. For som alle andre ting i livet er en reise aldri bare positiv eller bare negativ…

+ Flott hotell

Marriott Hotel ga oss en flott velkomst til Egypt da vi ankom Kairo søndag kveld. Det gedigne hotellet hadde en elegant stil og fin beliggenhet ved Nilen. Vi fikk alle et romslig enerom med balkong og panoramautsikt over Kairo.

2014-09-30_0001

– MYE venting i bussen

Morgenen etter var reisefølget vårt på plass i bussen. Til sammen var vi 34 nordiske journalister og bloggere på tur med en egyptisk guide. “Nå har dere ti minutter før vi kjører til neste sted”, informerer guiden idet vi kommer innenfor portene til pyramideområde. 10 minutter blir til en halvtime før alle er tilbake i bussen og guiden har telt over mange nok ganger. Deretter kjører vi til andre siden av pyramiden og stopper igjen. Flere av oss argumenterer for at vi gjerne kunne gått rundt på egenhånd, men guiden sier det er for langt mellom hvert stopp. I realiteten er det kun 300 meter..

Og det samme skjer flere ganger. Av de 2,5 timene vi oppholdt oss ved pyramidene vil jeg tro jeg tilbragte halvparten av tiden ventende i bussen! Bortkastet tid!

2014-09-30_0002

–

+ Møtte ei hyggelig egyptisk jente

På vårt første stopp ved pyramidene rakk jeg en kjapp prat med ei egyptisk jente på skoletur. Hennes klassevenninner satt så fint oppe på pyramidene med fargerike klesdrakter. Tid for et bilde!

2014-09-30_0003

– Masse selgere og mas fra kamelmenn

Å gå rundt pyramidene uten å bli plystret på eller konfrontert av selgere er umulig. Turismen i Egypt går dårlig for tiden, og desperasjonen merkes. Dessverre ødelegger selgerne både for seg selv og oss. Ingen vil vel kjøpe suvenirer av masete og innpåslitne folk.

2014-09-30_0004

– Venting på hotellet der vi skulle spise lunsj

2014-09-30_0005

– Røykfylt lunsj

Lunsjen startet med en flott forrett, Meze, med deilige sauser og nystekt brød. Men hovedretten var tydeligvis ikke like gjennomtenkt. I et lukket rom ble det plassert to påtente smågriller med kjøtt på hvert bord. Snart var rommet helt røyklagt. Øynene begynte å renne, og plutselig gikk brannalarmen. Det endte med at vi alle måtte flykte ut og spise desserten i resepsjonen.

2014-09-30_0006

+ Jippi, kameler på lasteplanet!

Det var stor oppstandelse i bussen da vi kjørte forbi en lastebil full av kameler! Samtlige 34 personer hang over hverandre og presset kameraet nærmest mulig vinduet.

2014-09-30_0007

+ 3 timers fritid

Etter å ha brukt hele dagen på å se pyramidene, vente i buss, vente på lunsj og spise lunsj, fikk vi endelig tre timers etterlengtet fritid. Bazarene, Tharirplassen og livet ved Nilen var noe vi alle ønsket å få med oss under Kairobesøket, men ingenting av dette stod på planen. Reiseblogger, Elin og jeg rakk heldigvis en kjapp tur over en av Nilens bruer for å kikke på alle discobåtene. Men vi rakk ikke å bli med dem på tur slik jeg prøvde under mitt forrige Kairobesøk..

2014-09-30_0008

2014-09-30_0009

+ Pressekonferanse med turistministeren

I en av Marriotts flotte konferansesaler informerte Egypts turistminister oss om landets situasjon. Etter at den arabiske våret feide over landet i 2011, har turismen hatt en markant nedgang. 4 millioner mennesker jobber i turistnæringen i Egypt, og er helt avhengig av turistene for å ha et levebrød. Ministerens store budskap var å lokke turistene tilbake til Egypt: “This is a safe country and we’re welcoming people from all around the world”.

2014-09-30_0011

+ Restaurant på Nilen med tradisjonell danser

På en semiflytende, treetasjes restaurant rett nedenfor hotellet ble vi servert lekker, egyptisk mat og en fargerik danser.

2014-09-30_0010

– Opp 03.00 for å fly til Luxor

Programmets sene middag førte til at vi kun fikk 2-3 timer søvn før vi måtte opp igjen. Vi fikk med oss en frokostpose fra hotellet, og ble busset til flyplassen.

2014-09-30_0012

– Forandring på planen i siste øyeblikk

Da vi ankom Luxor var vi alle sikre på at vi skulle innom hotellet før vi dro videre til dagens aktiviteter – Kongenes Dal, Hatshepsuts tempel og et steinsenter. Det var jo det som stod på planen. Men i siste øyeblikk bestemte guiden at vi ikke skulle på hotellet før ved lunsjtider. Siden flyturer ofte kan bli kalde hadde de fleste utstyrt seg med langbukser og joggesko. Utetemperaturen var imidlertid 40 pluss! Å stå i Kongenes vindstille dal i stekende sol var mildt sagt uutholdelig!

I tillegg var det heller ikke planlagt noe mat før klokken 12. Det betød 9 timer uten mat! Med lite søvn, lite mat og masse svetting ble stemningen i gruppa dårlig.

2014-09-30_0013

+ 10 minutters skrubb og solnedgang på Nilen

Etter en lang og varm morgen fikk vi endelig lunsj på vårt nye hotell. Deretter ventet en etterlengtet spabehandling som forsåvidt var god, selv om den ikke varte lengre enn i 10 minutter.

Bare minutter før solen forsvant bak horisonten ble alle 34 stuet sammen i en liten trebåt som ble slept oppover Nilen. Heldigvis rakk vi solnedgangen så vidt det var! Lyset og stemningen rundt Nilen var nydelig!

2014-09-30_0018

2014-09-30_0019

– Matforgiftet på buffet i Luxor

Hotellet vårt i Luxor var ikke akkurat av de mest moderne og fancye, men etter min standard fungerte rommene helt fint. Middagsbuffeten var imidlertid ikke like ålreit. Den skaffet rundt 20 personer i gruppa vår mageproblemer, meg selv inkludert! Mange oppsøkte lege og ble satt på antibiotika, og ei måtte få intravenøs behandling! Takk, Egypt!

2014-09-30_0017

+ Morgenbesøk i Luxor tempel

Tempelet i sentrum av Luxor var nesten folketomt på morgenen den tredje dagen. Under vårt besøk møtte vi kun noen flotte damer som renset steinutskjæringene med q-tips.

2014-09-30_0014

2014-09-30_0015

+ Kjøpte digg falafel

2014-09-30_0016

– Lang kjøretur i ørknen uten mat

Den tredje dagen ble gruppen splittet i to busser. Vi skulle nå til hvert vårt sted i Egypt. Programmet opplyste om at kjøreturen fra Luxor til Marsa Alam tok fire timer. Isteden tok den seks. Vanligvis hadde jeg ikke reagert stort på dette. Det er ikke sjelden at transportetapper på reise tar lengre tid enn antatt. Men når jeg reiser på egenhånd er jeg vant til å selv ha kontroll på reisen. Denne turen var lagt opp av Egypts eget turistkontor. Hvorfor var feilberegningene så store? Og hvorfor gikk vi plutselig 10 timer uten mat? Denne dagen fikk vi nemlig ingen mat mellom frokost og middag.

2014-09-30_0020

De negative enkeltopplevelsene fra turen er ikke så store i seg selv, men summen av disse gjør likevel at jeg sitter igjen med en blandet følelse. Jeg vil likevel ikke si at turen har vært bortkastet eller at jeg ville vært for uten. Selv om jeg fortsatt sliter med mageproblemer fra buffetmiddagen i Luxor, sitter jeg igjen med lærdom og noen gode minner også. Jeg har blant annet lært at kvaliteten på presseturer kan variere veldig, at guider ikke alltid vet hvordan man kommuniserer, at 34 personer på tur er i meste laget og at jeg har fått nok av Egypt for en stund!

Relaterte artikler

19 Kommentarer

1. Julie Stårvik

Hehe! Det er jo viktig å skrive om det som ikke er så positivt også. Om ikke annet ble det hvertfall en underholdende post 🙂 . Høres ikke ut som en reise jeg misunner deg akkurat, vitner om dårlig planlegging for å presse inn så mye som mulig på veldig lite tid.. Hadde kanskje vært bedre om de ga bedre tid til færre ting, så det kom god kvalitet ut av det!

Hamaca Reiseblogg

Presseturer er generelt ganske hektiske, men med god planlegging kan turen likevel bli bra. Synd det ikke ble slik på denne turen, for Egypt har absolutt potensiale til spennende opplevelser! Fint turen førte til et underholdende innlegg da hvert fall ^^

2. Ann-Mari

Smart måte å legge opp innlegget på – og det må jo være lov å si det en egentlig mener, på en ok og konstruktiv måte. Og det har jo du absolutt gjort.

3. Maria fra Nerd Nomads

Jeg har aldri vært på en pressetur, og kjenner at jeg fikk litt mindre lyst til å dra på en etter å ha lest denne posten 🙂

Har alltid drømt om å dra til Egypt, men hører stadig at folk kommer tilbake litt skuffet. Får gi Egypt en sjanse etterhvert, men er ikke først på reiselista akkuratt nå. Fint at du forteller om både de positive og negative opplevelsene. Flotte bilder som alltid! 🙂

Hamaca Reiseblogg

Ja, jeg gir ikke akkurat presseturer et godt rykte med dette innlegget, men jeg må understreke at de andre turene jeg har hatt i år har vært mye bedre planlagt! Jeg tror denne turen hører til sjeldenhetene heldigvis. Men ikke avskriv Egypt altså – det finnes masse flott å oppleve der! Bare hold deg vekk fra de verste turistfellene og gruppeturene =)

4. Travellingmunk

Veldig bra oppsummert Ingeborg. Synes det ble en bra og konstruktiv kritikk til turoperatør. Det bør jo være lov å si det en egentlig mener 🙂

5. Bobleliv

Ærlighet er bra! Det liker jeg 🙂
    Selv om en får turer sponset, mister en totalt troverdighet som blogger/formidler dersom en ikke tar med negative opplevelser også. Men fint at du klarer å se de positive opplevelsene side ved side som at ting oppleves slitsomt og frustrerende, det er en god egenskap!

Hamaca Reiseblogg

Ja, forhåpentligvis varer ærlighet lengst, selv om turistkontoret i Egypt helt sikkert ikke vil like min vinkling på dette innlegget.. 😛

6. Renates Reiser

Synd at det ble slik, og at de ikke hadde tatt forbehold for at det er bloggere/journalister som reiser og egentlig trenger mer tid en “vanlige” turister siden alt skal dokumenteres osv. Får uansett håpe det blir flere presseturer og at de blir arrangert på en bedre måte! Heldigvis virker det som det var noen positive aspekter på denne turen og 🙂

Hamaca Reiseblogg

Ja, her ser vi viktigheten av å sette litt krav til innhold, gruppestørrelse og fritid før vi drar på pressetur. Ellers blir det så mye frustrasjon og bortkastet tid! 😉

7. Maliva

Fantastiske flotte bilder og meget bra skrevet. Jeg jobber fortsatt med å fordøye turen, og har ikke orket å skrive noe om det negative på bloggen min. Så veldig fint at du legger det frem på en fin måte. Klem fra meg

8. ReiseLiv

Huff da, skjønner godt at denne turen ble litt skuffende. Men det er flott at noen tør å skrive et ærlig innlegg om slik ting egentlig var, enn en forskjønnet versjon som utelater store deler av reisen!

9. Lise-Marie Lia

Veldig bra innlegg, likte godt at du fikk med både det positive og negative med turen – det gjør alt så mye mer troverdig. Veldig synd at dere fikk så mange nedturer på turen, det er veldig kjedelig med sånne opplevelser. MEN, som du sier, reise er aldri bare positivt eller negativt (:

Utrolig fine bilder uansett om de var tatt på opptur eller nedtur!

10. Sekk of Sandaler

Det hørtes ut som om det var en variert tur både på godt og vondt. Syntes absolutt det burde være mulig å stille et par krav på slike turer, særlig mht til fritid. Det blir fort veldig slitsomt hvis man bare løper fra sted til sted. Synd med mattforgiftning, men erfaringsmessig så er det vanskelig å unngå i Egypt 🙂

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert