For de av dere som har lest Ingeborgs siste par innlegg, vet dere at Ingeborg nettopp har vært på en tur til Laos og Thailand. Jeg var også med på den turen. Og det var min første tur til Asia.

Hei. Jeg heter Thomas. Jeg har nettopp vært på min første tur til Asia, og jeg har kost meg masse!

Før turen – vaksinasjoner og nytt utstyr

Jeg har vært ute og reist tidligere. Og ikke kun til Køben og London. Jeg har toget gjennom Europa på interrail i min ungdom, og vært flere turer til USA. Så jeg er ikke helt uerfaren når det kommer til reising. Men Asia er noe eget. I Asia finner man verdens største edderkopper. De bor selvsagt i huler. Som er veldig populære turistmål. Jeg hater edderkopper.

Jeg startet forberedelsene i god tid med et besøk til fastlegen. Kroppen må vaksineres! Det finnes utallige livstruende sykdommer i Asia, ifølge boka fastlegen slo opp i, så det var nok best at vi kjørte på med full pakke. Jeg er ikke sikker på hvor mange sykdommer jeg nå er imun mot, jeg mistenker at jeg kommer til å leve evig.

OK. Da var det gjort. Jeg var ennå ikke helt sikker på hva slags tur jeg var i ferd med å begi meg ut på, men jeg begynte å ane konturene av noe nytt og spennende!

Neste steg var research! Facebook-gruppe ble opprettet og lenker fløy frem og tilbake! Reiseguider ble kjøpt inn – ja, jeg vet at man finner alt på internett, men det er fortsatt noe eget med en bok. En bok går ikke tom for strøm, og går ikke i stykker om man kantrer i kajakk og sekken blir våt (mer om det senere).

Jeg måtte kjøpe inn ny sekk, da rullekoffert tydeligvis ikke er anbefalt. Jeg mistenker at Ingeborg trodde jeg spøkte da jeg spurte henne om det. Når jeg nå ser tilbake på turen, angrer jeg ikke på det.

Tre uker – en kort eller lang tur?

Nå skal ikke dette bli en dyp diskusjon om tid er relativ, men turen skulle vare tre uker. 21 dager. Det kom til å bli min nest lengste ferie. Vi snakker altså om en langtur! Fra Ingeborgs ståsted, skulle vi på en korttur.

Jeg tenkte litt på det før turen. Tre uker er ganske lang tid. Men i det man begynner å dele opp dagene i etapper, og plotter inn alle stedene man har lyst til å besøke, ser man fort at tre uker ikke er så lang tid likevel.

Ut på tur

Jeg skal ikke gå gjennom turen dag for dag, men istedet komme med noen erfaringer jeg gjorde meg under turen.

– og aldri sur (ikke en enste gang!)!

Reis med rett person! Kanskje det viktigste tipset for en vellykket tur!

Vil bare si det med en gang! Takk for en nydelig tur, Ingeborg! Knall reisepartner!

Skriv dagbok

Det skjer veldig mye hele tiden! Jeg ble stående rett som det var å bare se på ting. Og folk. Fem personer på moped som suser forbi. Et lurt blikk fra ei jente (eller gutt?). Ta masse bilder, og skriv noen linjer på slutten av dagen. Fine minner!

Still om kroppen til Thailand- og Laos-tid

«Bussen går når den er full!»

«Ja, turen tar 4 1/2 time!» – Den tok seks timer.

«Ja, turen tar 7 timer. Ekspress!» – Den tok ni timer.

Bare aksepter det.

Pruting – ARGH!!!!!!

Ja, alt er billig og vi er latterlig rike. Men det tar ikke lang tid før man krangler om 20 Bhat på en tuk-tuktur. Det er fire norske kroner. Fire. Kroner.

Du kommer til å betale mer enn de lokale. Bare ikke betal for mye for mye.

Folk vil deg vel.

Mer enn én gang kom vi til en busstasjon uten å ane hvilken buss vi skulle på. Det er overraskende vanskelig å matche skribleriene på billetten med de håndskrevne tavlene på busstasjonene. Men ser man passe forvirra ut, kommer det alltid noen til hjelp. Uttal navnet på byen så tydelig som mulig, vent til personen peker på en buss (ikke så nøye om bussnummeret ikke matcher det du har sett/hørt tidligere), sett deg på bussen og håp at du kommer frem til rett sted.

Vi kom rett frem hver eneste gang!

Reising tar tid.

Transportetappene tar tid og krefter. Den drøyeste bussturen jeg har hatt noen gang, hadde jeg i Laos. Ca. 250 kilometer. Ni timer! Vi snakker store hull i veien. Opp og ned. Og svinger. Mange svinger. I ni timer. Uten søvn. Hvorpå vi kom frem kl. 04.30. Uten å ha booket rom for natten.

Ikke kom til nytt sted kl. 04.30 uten å ha booket rom for natten

Vi var trøtte, kalde og slitne. Tuk-tuken kjørte oss til det eneste hotellet som hadde 24 timers betjening. De hadde selvsagt kun ett rom ledig. Det dyreste.

Vi fant ut dagen etter at de umulig kunne være fullbooka.

Bruk redningsvest!

Det er en fin grense mellom elvepadling og rafting. Det vi trodde skulle bli en «drive rolig ned en elv mens vi tar mange bilder av alt mulig»-dag, viste seg å bli en «HERREGUD! Det er steiner og busker midt i elva, kajakken kantrer, Ingeborg henger i busken etter den ene hånda mens hun holder kameraet (i undervannspose) med den andre»-dag.

Moralen er folkens, det er ingen som kommer til å tvinge deg til å bruke redningsvest. Eller hjelm. Der vi her hjemme har lover og regler for alt, har de mer forslag.

«You don’t want helmet?» – spurte han meg.

«No, thanks» – svarte jeg.

«Ok!»

Men vi overlevde turen vi! Noen skrubbsår, blåmerker og en fin historie rikere.

Smil til verden!

Folk i Thailand og Laos er hyggelige! Og de smiler mye! Smil tilbake!

Lytt til de lokale, og grav deg ned i tide.

Finner du et nydelig sted, bli en ekstra natt! Det er viktig å roe ned og nyte.

Vi hadde aldri besøks Mae Sai, om ikke vi hadde truffet Eric og familien hans på bussen til Laos.

Kos deg!

Vi spiste masse deilig mat på gata og på nattmarkeder! Vi var ikke alltid sikre på hva vi spiste, men det var stort sett alltid godt. Fruktshaker og juice! Iskrem! «Bananpannekake»-ting. Skikkelig deilig!

Tiden flyr fort!

Etter tre korte uker på tur, kan jeg bekrefte: Ja, tre uker er ikke lange tiden! Men vi fikk fortsatt opplevd mye spennende, og jeg hadde en nydelig tur! Jeg kommer definitivt til å reise tilbake til Asia, så en stor takk til reiseleder Ingeborg!

Bilder og tekst av Thomas Marthinsen. Vil du se flere av de flotte bildene hans, så sjekk ut Thomas sin Flickr-side

Relaterte artikler

Èn kommentar

1. Petter

Miseúr Thomaas i sitt ess! Vel skrevet. Lo godt og kjente meg igjen flere steder. Velkommen til ryggsekkturisme på sitt beste (og innimellom værste) 😉 Hilsen den forhenværende lukerotta på FV. 😉

Svar

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert