Jeg har en forkjærlighet for små øyer! Stemningen er annerledes. Været er stort sett alltid godt. Det er enkelt å få oversikt. Og man er omkranset av det evige, blå havet på alle kanter. What’s not to like?

Giliøyene er tre slike øyer som, for å bruke et skikkelig klisjeuttrykk, ligger plassert lik tre perler på en snor ut fra Balis naboøy, Lombok. Alle sammen er de omgitt av korallrev, hvite sandstrender og turkist hav – akkurat slik vi nordmenn dagdrømmer om på en kald vinterdag.

Ryktet tilsa at den ytterste øya, Gili Trawangan, er den livligste av dem kjent for sine festeglade backpackere. Gili Meno, den miderste øya, skulle være roligst med flest fastboende lokalfolk. Mens den siste av de tre, Gili Air, visstnok var en mellomting av de to. Og det var her jeg endte opp med å tilbringe tre netter mens jeg var i Indonesia.

Gili-Air-boat

Jeg kom til øya med speedbåt fra Bali og ble med ett litt overrasket over hvor mange turister som faktisk hadde funnet veien hit. Ved det lille havneområdet stod turistene tettpakkede under små skyggeflekker. Bak stod hestekjerrer klare. Dette var øyas taxiservice! På forhånd leste jeg at det kun finnes ett annet transportmiddel på øya; sykler. Jeg merket med ett hvor deilig det var å slippe unna de trafikkerte gatene i Ubud.

Min nye svenske venninne, Linnea, og jeg trasket sammen på sandveiene langs østsiden av øya. Linnea med sin trillekoffert og jeg med min nye Ospreysekk. Stadig ble vi tilbydd bungalow eller rom til 150.000 rupiah (ca 100 kr). Vi fortsatte likevel å gå selv om ingen av oss hadde noe plan for hvor vi skulle bo.

Jo lengre opp vi gikk, jo færre turister var å se, noe vi begge ble lettet over. Etter 10 minutters gange var vi begge supersvette og stoppet momentant da vi hørte en svensk stemme rope etter oss. En høy, solbrun svenske i bar overkropp stod noen meter fra oss og spurte hvor vi skulle. Ikke overraskende hadde han en baktanke med spørsmålet, for snart var vi alle tre på vei inn igjennom en smal sti for å se på svenskens bungalower.

Gili-Air-Indonesia9

Peter het den solbrune svensken og fortalte at han hadde kommet til øya og blitt forelsket i plassen. Nå var han blitt medeier i Tangga Bungalows sammen med en liten indonesisk familie og på Gili Air store deler av året.

Selv om bungalowene lå hundre meter vekk fra stranda merket vi fort hvor rolig området var. I en vakker, viltvoksende hage var det satt opp seks bungalower av bambus med god plass rundt. Peter viste oss de to forskjellige standardene; den ene bygget på høye påler med store rom, og den andre bygget på lavere påler med mindre innvendig plass. Alle bungalowene hadde imidlertid myggnetting, vifter, bad med åpent tak og en hengekøye utenfor (jippi!!).

Gili-Air-Tangga-bungalows2

Gili-Air-Tangga-bungalows3

Vi slo til begge to. Siden det føltes veldig varmt å dele en dobbeltseng tok Linnea den store bungalowen til 200.000 rupiah (130 kr), mens jeg valgte den billigste typen til 150.000 rupiah.

Gili-Air-Tangga-bungalows

Tangga-bungalows-Gili-4

Gili-Air-Tangga-bungalows4

Neste morgen ventet fersk papaya og en deilig bananpannekake laget av mammaen i den indonesiske familien. Hun kalte meg «sister» og satt seg ned for å bla i et japansk motemagasin mens jeg gaflet i meg den dessertlignende frokosten.

Deretter leide jeg meg en sykkel og tråkket oppover på øya. Her var strendene øde. Jeg trillet sykkelen ned på stranda og la ut håndkleet. Alt jeg hørte var bølgeskvulp og en motorbåt i ny og ne. Forstenede koraller lå strødd utover og små krabber jobbet ivrig med å grave små hull i sanda.

Gili-Air-Indonesia-coral-beach

Er jeg i Thailand? undert jeg. Muligens fordi det var der jeg først opplevde slike vakre strender og turkist hav. Men nei, jeg var på en bitteliten øy i Indonesia! Etter over to uker gikk det endelig opp for meg!

Gili-Air-Indonesia-view

Les også om snorkling og sykkeltur rundt Gili Air

13 Kommentarer

1. coffee in a cup

fulgte deg på tur og ble helt dårlig av bildene du la ut! og nå fortsetter «piningen», skjønner jeg 😉

det ser utrolig deilig ut og jeg skjønner veldig godt at du koste deg – hadde ikke hatt noe imot en tur til bali jeg heller!
    coffee in a cup recently posted…film friday: wildMy Profile

Hamaca

Hehe, unnskyld! Hvis det er en trøst så lengter jeg nok like mye dit selv nå som jeg er tilbake i Norge.. Turen gikk så altfor fort! Plutselig er jeg tilbake i den vanlige hverdagen igjen.. kjipt!

Ja! Det minnet virkelig om Thailand! Fikk tilbake mange gode minner mens jeg satt der.. =)

2. Travelfemme

Åh herlighet så hyggelig! Gili islands må garantert opp på must-visit listen min! Nyt turen, og ha en flott onsdag 🙂

Hamaca

Ja. Det var nydelig!! Er du allerede på Bali er det absolutt anbefalt å ta en tur til Gili! Det går speedbåter rett til alle øyene =)

3. Mstraveltipsy

Så gøy å lese om Gili Air. Har vært på Gili Trawangang 3 ganger, det begynner å bli ganske lenge siden, den første gangen jeg var der fantes det ingen ting på Air eller Meno så da var valget enkelt. Sist gang jeg var der så ble det veldig dårlig vær på sjøen og flere båter (med turister) som kantret og alt ble innstilt så da ble det ikke noen tur til de andre øyene. Måtte faktisk fly tilbake til Bali for alt av båter var kansellert. Fantastisk sted 🙂
    Mstraveltipsy recently posted…SvalbardMy Profile

Hamaca

Oi, uff da! Det hørtes ikke kjekt ut! Heldigvis var det ikke mye sjø da jeg reiste over. Men jeg hørte at det gjerne var mer bølger på ettermiddagen enn på morgenen. Derfor reiste jeg om morgenen 😉 Du får prøve Gili Air neste gang da vet du!

4. Lise-Marie Lia

Så utrolig vakkert! Gleder meg virkelig til å se flere bilder derfra. For en nydelig strand og et vakkert blått hav!

Hamaca

Hehe 😉 beklager fristelsen, Renate! Prisen er ikke så verst nei, men jeg hadde egentlig forventet at det var like billig som i Thailand av en eller annen grunn.. I Thailand kan man jo ofte få et greit rom til 60-70 kroner, men her måtte man fort opp i 100-150 kroner natta.

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert