De siste to ukene har virkelig gitt meg en herlig introduksjon til Sri Lanka, denne fantastisk varierte og frodige øynasjonen i Det Indiske Hav. På rundreisen med Norlanka Travels har vi hatt selskap av ville elefanter og gamle buddhastatuer, overnattet i både telt og kolonivilla, og spiste altfor store mengder curry og fersk frukt.

At det er nettopp her jeg nå har startet mitt reise-på-ubestemt-tid-prosjekt er jeg derfor veldig glad for! Det føles helt fantastisk å tenke at jeg har all verdens tid (nesten) til å utforske mer av hva Sri Lanka har å by på; superdigg mat, herlige mennesker og flott natur. Men først litt om denne rundturen.

For 5-6 år siden begynte jeg å følge en reiseblogg ved navn Bobleliv, skrevet av Merete Lund, ei reiseglad Trysil-jente. Akkurat som meg backpacket hun verden rundt for å utforske ukjente destinasjoner i både Asia og Latin-Amerika. Siden den gang har vi fulgt hverandres blogger og reiser, og på den måten blitt litt kjent med hverandre gjennom nettet. Men da Merete i 2012 skrev om reiseplanene sine til Sri Lanka, og jeg kommenterte at jeg synes det hørtes fantastisk ut og misunte henne, hadde nok ingen av oss noe idé om at dette ville føre oss sammen på nettopp Sri Lanka fem år senere.

I dag er det derfor ekstra morsomt å tenke på at jeg nå, på grunn av henne, befinner meg på et hotell i Hikkaduwa og nyter en kokosnøtt til suset av bølgene. Og det er ikke hvilket som helst hotell – dette er At Ease Beach Hotel, et hotell Merete og mannen har bygget selv.

Jeg har flere ganger vært fristet til å reise til Sri Lanka på grunn av Merete, men det har liksom ikke passet seg slik. Men da mine tre bloggkollegaer i Nordic Nomads og jeg fikk invitasjon til det nyoppstartede hotellet hennes og en spennende rundtur med reisebyrået hennes, Norlanka Travels, satt vi oss ned og startet planleggingen.

Reisen på Sri Lanka la vi i Nordic Nomads opp sammen med Merete ved å gå ut ifra våre interesser og hennes lokalkunnskap og tips. Dette resulterte i en 9 dagers rundreise fra Wilpattu nasjonalpark i nord til Hikkaduwa i sør. Slik Merete vanligvis opererer i Norlanka gir hun gjestene en egen bil med sjåfør, derfor var dette også noe vi fikk.

På den måten kunne vi komfortabelt og trygt komme oss rundt til destinasjonene. I tillegg hadde vi Passan, sjåføren vår, som hjalp oss med de praktiske tingene underveis og svarte på spørsmål vi måtte ha om Sri Lanka. Dette viste seg å være en veldig praktisk og effektiv måte å reise rundt på Sri Lanka.

Reiseruta vår på Sri Lanka

– Safari i Wilpattu Nasjonalpark med glamping på Noel Rodrigo’s Leopard Safari

– Tempelbesøk i Anuradhapura og Dambulla

– Sigiriya og Lion Rock, og overnatting i trehytte

– Kjøretur gjennom teplantasjene til Nuwara Eliya og overnatting i kolonivillaen, Anilana Craigbank

– Fottur i tåkeskogen i Horton Plains til Verdens Ende

Antall kilometer (uten safari): ca 800 km

Timer i bil (uten safari): ca 24 timer

Rundreise-Sri-Lanka-med-Nordic-Nomads-og-Norlanka-Travels

På denne tiden rakk vi blant annet å:

• Oppleve 3 nasjonalparker
  • Vandre barbeint rundt i 5 buddhisttempler
  • Bo på 5 veldig ulike bosteder
  • Bestige 3 fjelltopper/åser
  • Tilbringe 4,5 time på et gammelt tog gjennom vakkert telandskap
  • Se 1 leopard, 20-30 ville elefanter og masse andre rare dyr
  • Få et nært bekjentskap til et litt for stort antall bugs
  • En dukkert i 3 ulike svømmebasseng og kveldsbad i 1 badekar
  • Drikke minst 6 ulike typer fruktjuicer
  • Plante 1 tre i nasjonalparken
  • Observere et stort antall levende bikkjer i veibanen, og dessverre en død
  • Spise curry hver dag

På en slik rundreise rekker man jo ikke å tilbringe masse tid på hvert sted, men det har gitt meg en flott introduksjon til hva landet har å by på. Jeg kan også tenke meg at dette er en tidseffektiv måte å se store deler av landet for dem som kun har 2-3 uker i landet.

Jeg skal definitivt tilbake til flere av disse stedene for å oppleve mer!

5 forventninger til Sri Lanka

Når jeg kommer til nye land har jeg ofte bevisst eller ubevisst noen forventninger og antakelser om kulturen og menneskene der. Her er fem forventninger jeg hadde til Sri Lanka før avreise. Stemte de, eller ikke?

1. At Sri Lanka er ganske likt India, men roligere: Dette stemmer relativt bra. I taxien på vei fra flyplassen kjente jeg på følelsen av å være i India igjen med mange av de samme luktene, lydene og synene. Likevel er trafikken roligere og ikke like kaotisk, det er mindre søppel i gatene og det er mindre synlig fattigdom.

2. At det er enkelt å få tak i Chai: I India ble jeg veldig glad i den krydrede chai-melketeen de vanligvis serverer på alle småsjapper rundt omkring i landet. Siden Sri Lanka ligger så nærme India tenkte jeg derfor det var enkelt å få tak i denne deilige drikken her og. Men neida. Her går det mer i Ceylon-te – mer vanlig svart te.

3. At folk er hyggelige og hjelpsomme: Gjestfriheten og vennligheten til folk i mange asiatiske land er noe jeg virkelig beundrer. Jeg var spent på om jeg kom til å finne det samme på Sri Lanka. Heldigvis er folk stort sett både hjelpsomme og snille, også med oss utlendinger. Og ikke minst prater de relativt godt engelsk!

4. At det blir servert mye fersk frukt: Dette stemmer definitivt! Til nesten alle frokostene til nå, og i løpet av dagen ellers har vi spist og drukket masse fersk frukt. Herlig!!

5. At det skulle bli mange fine solnedganger: I Asia har jeg tidligere opplevd mange flotte solnedganger, spesielt ved sjøen. Siden Sri Lanka er en øy tenkte jeg at det ville bli nokså likt her. Til nå har jeg likevel til gode å se en ordentlig fin solnedgang. Ofte er det for disig eller for overskyet til at det blir noen fine farger, kan det virke som. Men det kan godt hende dette forandrer seg litt i ulike sesonger.

5 Overraskelser med Sri Lanka

1. Store variasjoner i terreng og klima: Til å være en nokså liten øynasjon varierer temperatur og vegetasjon på Sri Lanka overraskende mye på korte avstander. Dette fikk vi oppleve gjennom hele turen, hvor vi både opplevde tørt kystklima, fuktig jungel, kjølig høyland, kalde netter i høyder på over 2000 moh og tørrere løvskog i sør.

2. Populært blant nordmenn: Både på flyet og på flere hoteller støtte jeg på nordmenn, noe som jeg opplevde veldig sjelden i nabolandet, India.

3. Veeeeldig svingete i høylandet: Jeg hadde hørt at høylandet var kupert, men at veiene skulle være så svingete var jeg ikke helt forberedt på. For meg som fort blir bilsyk hadde jeg derfor ikke noe annet valg enn å be sjåføren tråkke hardere på bremsene og ikke taste for mye på mobilen. Landskapet var til gjengjeld utrolig vakkert. Tross bilsyken har jeg derfor fortsatt veldig lyst til å dra tilbake.

4. Kakao foran peisen: En situasjon jeg aldri hadde sett for meg at jeg ville oppleve på Sri Lanka var å sitte foran peisen med ullsokker og en kopp kakao. Landet ligger jo tross alt rett ved ekvator og er kjent for å være varmt og deilig hele året. Men i høylandet fikk jeg både bruk for boblejakke og ullsokker, skulle det vise seg. Snakk om kontraster!

5. Vanskelig å finne god kaffe: Jeg visste på forhånd at Sri Lanka er et te-land, men at det skulle bli vanskelig å finne en god kopp (europeisk) kaffe, også på de finere hotellene, hadde jeg ikke helt sett for meg. Nescafe eller srilankisk kaffe er som oftest tilgjengelig, men for oss nordmenn er ikke dette en type kaffe det er så lett å kose oss med, for å si det på den måten. Her i Hikkaduwa er det imidlertid enklere å få tak i cappuccino og andre italienske kaffetyper.

Fremover kommer jeg til å gå nærmere inn på flere av opplevelsene på rundturen og livet her i Hikkaduwa.

I dag starter en ny reisehverdag her på Sri Lanka. Min kjære reisekompis, Thomas, har akkurat ankommet, og sammen skal vi finne oss en leilighet her, jobbe for Merete og nyte å reise på ubestemt tid.

Denne rundreisen er delvis sponset av Norlanka Travels. Flybillett til Sri Lanka og omtrent halvparten av måltidene på rundreisen er betalt fra egen lomme.