2013 har vært et godt år for meg! Noe jeg spesielt har oppdaget etter å ha tatt en titt i det store bildearkivet for 2013. Der ligger det rundt 17000 minner fra året som nå snart er slutt. For det meste fra reisene jeg har hatt, men også noen fra skoleoppgaver og hverdagsliv. Når vi nå går inn i et nytt år, vil jeg ta et bildetilbakeblikk på reisene og de beste minnene. Jeg er så takknemlig for alle sammen!

FOTOPRAKSIS med Torbjørn Tandberg

I januar var jeg så heldig å få være assistent for fotograf Torbjørn Tandberg under praksisperioden på studiet. Han hadde et oppdrag for landbruksdepartementet der vi reiste land og strand rundt på forskjellige gårder og produksjonsanlegg. Av Torbjørn lærte jeg mye om kreative løsninger og hvordan en fotografs hverdag ser ut.

2013-12-29_0023

RIGA – kjølig helgetur

Jeg må si jeg hadde sett for meg litt varmere vær før vi landet i Riga i mars, men utenfor flyplassen lå det både snø og is. Likevel fant vi oss til rette på mange av byens koselige kaffebarer, mellom rusleturene rundt i gamlebyen. Det var også gode shoppingmuligheter på mathangarene og kjøpesenterne i og utenfor byen. Jeg husker jeg ble spesielt sjokkert over forskjellen på standarden i gamlebyen, sammenlignet med da vi gikk over elva og kom til en annen del av byen. Gamlebyen var stort sett ganske pen og nyoppusset, mens bydelene utenfor var slitne og gamle.

2013-12-29_0022 2013-12-29_0021 2013-12-29_0020

ROMA – historie og romantikk

Våren var kommet for fullt, da vi landet i Roma i slutten av april. Kenneth og jeg hadde lenge pratet om at vi ville se denne interessante historiske byen, og endelig fikk vi sjansen! Det ble veldig mye gåing rundt for å se Romas attraksjoner, men også tid til en deilig gelato eller en tynnbunnet pizza langs veien. Å reise til Roma om våren kan virkelig anbefales, siden det da både er mer behagelig temperatur og mindre turister enn midt på sommeren.

2013-12-29_0024 2013-12-29_0025 2013-12-29_0026 2013-12-29_0027

FULLFØRT BACHELOR – Digital medieproduksjon

For en lettelse! Endelig ferdig med tre år på høgskolen. Det får holde for en stund! I sommer startet jeg mitt eget firma, Fotograf Ingeborg Lindseth, slik at jeg kan jobbe som frilansfotograf samtidig som jeg jobber deltid på Fotovideo. Det som gjestår å se er om denne flotte tilværelsen kan gå rundt økonomisk…

2013-12-29_0018

LOFOTEN – biltur i sommerferien

De siste årene har Kenneth og jeg fått øynene opp for både bilturer og å reise i eget land, så denne gangen ble sommerens destinasjon Lofoten! Selv om jeg så klart greide å pådra meg en skikkelig forkjølelse før avreise, pakket vi sammen telt, grill og sovepose og kjørte nordover. Som forventet var ikke været alltid på topp, men vi fikk likevel oppleve storslagne utsikter, hvite sandstrender, magisk midnattssol og møte med min gjestfrie slekt fra Lofoten.

2013-12-29_0001 2013-12-29_0002 2013-12-29_0003

FIRE BRYLLUP – og en gravferd

Ny rekord i brylluper på et år, og dessverre ble det en gravferd også ironisk nok.. I bryllupet til Miriam og Erik fikk jeg lov til å prøve meg som bryllypsfotograf for første gang. En lærerik og artig erfaring!

2013-12-29_0019

INDIA – Kerala og Rajasthan

Den 40 dager lange India-turen med min venninne, Ingrid, er vanskelig å oppsummere kort. Men følelsen jeg sitter igjen med i ettertid er at jeg lærte enda mer om menneskene og kulturen i dette fantastisk interessante landet! Vi var først innom mange barneskoler i Wayanadområdet i Kerala i sammenheng med Ingrids bacheloroppgave. Men i tillegg fikk vi også oppleve slående vakker natur, ville dyr, utrolig gjestfrie mennesker og deilig sørindisk mat. To artige opplevelser var blant annet å være med og fotografere i et indisk bryllup, samt å prøve ut landsbylivet hos en indisk familie i Bamboo Village.

2013-12-29_0008 2013-12-29_0009 2013-12-29_0010 2013-12-29_0011

I Fort Kochin fikk vi oppleve litt av Holi-festivalen, med blomsterpynting, et 20 retters thalimåltid og hvite sarier. I tillegg fikk jeg dratt med Ingrid på en reklamefilminnspilling med kjente Bollywoodstjerner – vi ler godt av denne opplevelsen i ettertid! Ellers husker jeg vi var veldig glade for å spise litt vestlig mat igjen etter å ha levd på ris og curry i tre uker!

2013-12-29_0012 2013-12-29_0013

På denne Indiaturen fikk jeg også mitt første møte med nord-India. Delhi var både like trafikkert, skittent og bråkete som jeg hadde hørt om på forhånd, men vi fant også noen flotte attrakjoner her og der. Deretter hadde vi fem dager i Rajasthan for å oppleve Jaipur og Pushkar. Det skal sies at jeg ble litt skuffet over førstnevnte på grunn av veldig masete selgere, men Pushkar var et høydepunkt! På veien tilbake fikk vi også en kjapp tur innom Agra og Taj Mahal.

2013-12-29_0014 2013-12-29_00162013-12-29_0015

LAOS/THAILAND

I november fikk jeg gleden av å ta med min kollega, Thomas, på sin første tur til Asia. Jeg synes det var spesielt gøy å se hans reaksjoner på situasjoner jeg ikke tenker over lengre – det føltes litt som å oppleve Asia på nytt. I Laos fikk vi vakre naturopplevelser på sykkelsetet og med padleåre i hendene, selv om vi også fikk oss en real oppvekker da vi kantra med kajakk i et stryk. Plutselig fant jeg meg selv hengende fra en grein midt i en stri elv med mitt kjære speilreflekskamera i den andre hånda. Heldigvis fungerte undervannsposen jeg prøvde før første gang, ellers hadde det blitt en dyr tur! Ellers fallt vi veldig for verdensarvbyen, Luang Prabang, med sine flotte templer, stilige nattmarked, gode mat og grønne natur.

2013-12-29_0017

Høydepunktet på turen var lanterneslippet i Chiang Mai (Thailand) – en fantastisk vakker feiring som bare MÅ oppleves før eller siden!! Jeg skal definitivt tilbake og oppleve det igjen! Etter Chiang Mai tok vi bussen lengre nord til til grensebyen, Mae Sai. Her opplevde vi gjestfriheten til en hyggelig filippinsk familie og fikk oss en dagstur over grensa til Burma.

I høst har jeg fullført to reiser der jeg har prøvd meg som reisejournalist. En spennende utfordring jeg ikke ville vært foruten. Jeg føler meg både heldig og stolt over at jeg kan følge drømmen min om å reise og fotografere på samme tid. Håpet mitt for 2014 er at jeg kan tjene nok til å fortsette med dette, men det gjenstår å se!

Jeg vil ønske alle og enhver et GODT NYTT REISEÅR i 2014! Husk å gripe de mulighetene livet gir deg her og nå – vi lever bare én gang!