Med den første og hardeste delen av ruta overstått var det bare å kose seg resten av turen gjennom Tiger Leaping Gorge. Nyte synet av de majestetiske fjellene, risterrassene som klamret seg til åsen, de fargerike blomstene, brusende fossene og den stjernespekkede kveldshimmelen.

Her får du reisevideoen fra den siste delen av turen (se del 1 HER):

Selv om turen bød på utrolig mye vakker natur, ble vi også litt skuffet og overrasket iblant. På hele turen fulgte strømledningene oss langs stien og i dalen generelt. Ja, det er viktig at de lokale får strøm, men det hadde gått an å gjøre strømmastene litt mindre synlige, vil jeg tro. Det var også en del søppel, sneiper og tomflasker å se langs stien, noe som spesielt provoserer oss nordmenn. I tillegg så vi noen grustak/gruver på den første delen av turen som lagde stygge sår i fjellsiden.

Men hvordan har Tiger Leaping Gorge fått navnet sitt, lurer du kanskje? Jo, ifølge en legende skal en tiger ha hoppet over elven på det smaleste punktet i dalen for å unnslippe en jeger. Og slik skal canyonen ha fått navnet sitt. Hvor sannsynlig det er at en tiger kan hoppe 25 meter fra den ene siden av elva til den andre er imidlertid ikke nevnt noe sted. Men at navnet vekker nysgjerrighet og eventyrlyst er det ingen tvil om!

Ruta dag for dag

Turen gjennom Tiger Leaping Gorge kan legges opp på forskjellige måter. De fleste velger å starte tidlig om morgenen fra Qiaotou, der besøkssenteret for canyonen ligger, og bruke to hele dager på turen. Andre velger å starte innerst og gå tilbake til Qiaotou igjen. Etter litt research valgte vi å starte i Qiaotou, men heller begynne å gå på ettermiddagen den første dagen. På den måten hadde vi god tid langs veien, og fikk et naturlig stopp på Naxi Guesthouse, som vi hadde lest mye bra om. Vi fikk også med oss to soloppganger og to solnedganger i dalen ved å legge opp turen på den måten. Vi bli da ferdig til lunsjtider den tredje dagen og kunne ta bussen videre til neste destinasjon samme ettermiddag.

Hvis man vil oppleve mer av dalen finnes det også flere vandreturer når man kommer frem til Tina’s Guesthouse. En sti fører for eksempel helt ned til elva for å se på steinen der tigeren ifølge legenden skal ha hoppet over.

Det er ikke laget noe offisielt kart over vandreruta, men de forskjellige gjestehusene deler gjerne ut sine egne håndskrevne, kopierte kart på et A4-ark hvis man spør. Kartene viser omtrentlig tidsaspekt fra gjestehus til gjestehus og noen andre punkter langs veien. For flere ulike kart i samme stil kan du gå inn her.

tiger-leaping-gorge-map

DAG 1

I Lijiang hoppet vi på en buss til Qiaotou (1t 45 min), starten på Tiger Leaping Gorge. Vel fremme i Qiaotou gikk vi over en bru og bort en liten grusvei til besøkssenteret til Tiger Leaping Gorge. Her kjøpte vi inngangsbillett for 65 yuan hver (90 kr) og fortsatte bort til Jane’s Guesthouse. De kunne oppbevare de store sekkene våre for bare 5 yuan (6-7 kr) til fjellturen var ferdig. Deretter begynte en 45 minutters tur oppover en støvete, svingete grusvei.

Da veien sluttet stod det et blått skilt markert «Upper Trekking Route» som pekte til venstre opp i åsen. Vi fulgte dette, men endte altfor langt opp. Stien man er ment å følge videre går i omtrent samme høyde som der grusveien slutter forbi grustaket, men det er mulig å gå en liten runde oppover i åsen hvis man ønsker. Da vi endelig fant ned igjen til stien på andre siden av grustaket var det bare å følge den rett til den lille landsbyen der Naxi Guesthouse ligger.

Upper-trekking-route-tiger-leaping-gorge

DAG 2

Fra Naxi Guesthouse fulgte vi stien videre opp i åsen i retning de snødekte fjellene. Et stykke opp ligger en trehytte med en kiosk. Den var ikke åpen under vårt besøk, men den er nok det i høysesongen. Deretter startet de 28 svingene ikke langt ovenfor. I starten stod det tall på hver sving, men etter hvert ble de borte. Da vi kom til en trehytte/gapahuk skjønte vi etter hvert at vi hadde nådd turens høyeste punkt. Her var det nydelig panoramautsikt alle veier. Stien svingte så mot venstre og videre innover i dalen.

Etter omtrent en times rett gange kommer man til Tea Horse Guesthouse, et ålreit sted for lunsj. Fra Tea Horse er det bare å forsette gjennom landsbyen og bortover åssiden. Det er sprayet røde piler på en del av steinene, noe som gjør det enkelt å finne frem til neste landsby. Her finnes flere gjestehus, men vi endte opp på Halfway siden det var det vi hadde lest mest om. Dessverre var jeg ikke særlig imponert over servicen og maten. Eieren virket mer opptatt av å tjene penger enn å hjelpe de besøkende. Utsikten på takterrassen var imidlertid helt nydelig!

tiger-leaping-gorge-halfway-guesthouse

DAG 3

Fra Halfway fortsatte vi bortover stien innover i dalen. Etter 40 minutter fikk vi øye på en vakker foss vi etter hvert måtte passere igjennom. Like etter lå også et Buddhisttempel med masse bønneflagg utenfor. Deretter begynte nedoverturen mot Tina’s Guesthouse. Vel nede kan man enten bestille buss videre til Lijiang eller Shangrila (55 yuan) som går kl 15.30 hver ettermiddag. Pass derfor på å være nede i god til hvis du vil komme deg vekk fra dalen samme dag. Vi kjøpte billett videre til Shangrila, og bussent tok oss da innom Jane’s GH slik at vi kunne hente de store sekkene våre igjen.

Pakketips:

• Ullstilongs og ullsokker – det er veldig kaldt på morgenen og kvelden når sola ikke er oppe
  • Solkrem – i den tynne lufta kan man lett bli solbrent!
  • Nok vann – vi tok gjerne med minst to halvlitersflasker for hver dagsetappe
  • Snacks – riskuber, sjokolade eller nøtter er en kjekk måte å holde energien oppe underveis
  • Gode joggesko eller fjellstøvler – vi greide oss fint med joggesko
  • Boblejakke eller annen varm jakke – en boblejakke er genial på en slik tur siden den kan presses sammen så den tar liten plass
  • Kamera med nok batterier og minnekort – Det vil bli maaaange vakre panoramautsikter langs veien. Pass derfor på å ha med både nok minnekort og oppladede batterier!

Her er også noen bilder fra andre delen av turen:

Tiger-Leaping-Gorge-panorama

Relaterte artikler

14 Kommentarer

1. Marianne - Glimt av verden

Fin film, artig at du tok med dialoger underveis, for da fikk du godt fram stemningen på turen. Ser ut som dere hadde en flott tur, og det ble mange fine bilder, men skjønner skuffelsen over strømledninger og søppel!
    Marianne – Glimt av verden recently posted…Barbeint gjennom ørkenenMy Profile

Hamaca

Takk, Marianne! Hyggelig å høre at du likte den! =) Ja, litt irriterende med de strømledningene, men men. Det var likevel en nydelig tur!

Tusen takk, Elisabeth! Kan tenke meg at du hadde likt deg her ja, fjellgeita 😉

2. Marthe

Er så kjekt å ha film fra turane en er på. Eg tok litt film fra forrige turen min, og det er veldig kjekt å sjå tilbake på. Eg savna det fra tidlegare tura. Veldig flott landskap fra denne plassen, får lyst ut å gå!

Hamaca

Ja, det er noe eget med levende bilder! Selv tar jeg en del film, men det tar så lang tid å redigere dem at jeg bare får ut en liten brøkdel av dem her på bloggen.. Men nå er jeg i det minste fornøyd med at jeg greide å få ut film fra denne turen =) Hehe!

Svar

Tusen takk, Renate! Ja, området var helt nydelig!! En virkelig flott fjelltur som ikke krever at man er i super fjellform ?

3. Lise-Marie

Nydelig tur, flotte bilder og koselig video! Fjell er fantastisk altså (:

4. OnTrip.dk

Super beskrivelse af jeres fjeldtur i et utroligt smukt landskab med masser af smukke billeder. Rigtig godt med den lille fine film, super god detalje i et indlæg:-)

Hahahhaha hvor vi dog også hader alle de el ledninger der hænger alle vegne og kan ødelægge det bedste billede eller film. Den sidst gang vi lige blev meget irriteret over det var i Riga hvor der næsten var umuligt at tage et billede uden der var ledninger overalt 🙂
    OnTrip.dk recently posted…Rejseforslag Road Trip – Sydøen, New ZealandMy Profile

Hamaca

Tusen takk, OnTrip! Det var hyggelig å høre! Hehe, uff ja. Strømledninger kan være en pain in the a** iblant altså. Men det er vel en pris vi må betale for å leve litt mer behagelig med lys og varme.. 😉 Hmm, Riga? Kan ikke huske jeg så så mange der? Men mulig jeg ikke var på «riktig sted» 😛

5. Jan Arild Teland

Flott artikkel med nydelige bilder! Jeg gikk denne turen i forrige uke og brukte artiklene dine som hovedkilde i planleggingen.

Som dere startet jeg i Qiaotou men tok bussen tidlig fra Lijiang og gikk turen på to dager. Jeg må spesielt takke for veibeskrivelsen der hvor “den støvete og svingete grusveien” slutter (den er nå asfaltert, forresten). Uten å ha lest seg opp på forhånd er det jo nesten umulig å ikke gå feil der. Som du skriver peker skiltet helt klart oppover i fjellsiden, men jeg husket heldigvis at den riktige stien skulle gå videre i samme høyde. Derfor fortsatte jeg inn på det travle anleggsområdet, hvor det ikke var innlysende at det var lov å gå i det hele tatt, og klarte etter hvert å smette forbi en bulldoser som kjørte frem og tilbake og delvis blokkerte veien opp til stien. Lettelsen var stor når jeg etter hvert ble sikker på at jeg var kommet på riktig spor. Dette sparte jeg sikkert bortimot en time på for nestemann (som startet samtidig med meg, men trolig gikk feil) ankom Naxi Family Guesthouse akkurat da jeg hadde spist ferdig lunsjen min, slappet av en stund og gjort meg klar til å gå videre. Og jeg hadde ikke gått spesielt raskt, snarere tvertimot.

Jeg holdt meg forøvrig unna Halfway Guesthouse og bodde heller på Family Guesthouse, som jeg var veldig godt fornøyd med.

Fantastisk fjelltur!

Hamaca

Godt å høre at beskrivelsene mine kunne være til hjelp, Jan Arild! Det er jo helt merkelig at de har et skilt som peker opp i åsen! Vi får satse på at de snart prioriterer bedre skilting nå som veien er ferdig.

Jeg tror også du gjorde lurt i å holde deg unna Halfway Guesthouse. Det var ikke så koselig som jeg hadde håpet…

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert