Nordvest i Yunnan-provinsen finnes en av verdens dypeste canyoner, Tiger Leaping Gorge. Med en høydeforskjell på 3600 meter fra den høyeste snøkledde toppen til den brusende elva nederst i canyonen, lokket den spektakulære naturen oss på fjelltur!

Tiger Leaping Gorge var en fjelltur vi hadde bitt oss ekstra merke i før vi dro til Kina. Å kunne gå langs de fem-sekstusenmenterstopper i Jade Dragon Snow Mountain og bo i lokale landsbyer langs veien virket som en drøm for oss fotografer. Vi leste at man minst bør sette av to dager til turen og at Upper Trekking Route er den mest spektakulære ruta. Vi fulgte rådene, og angret ikke!

I løpet av tre dager hiket vi gjennom store deler av den 18 km lange dalen. Til tross for en nær-døden opplevelse første dagen, ble Tiger Leaping Gorge høydepunktet på Kinaturen vår! Vi var så heldige å få knallvær hele veien – det var ikke en eneste sky på himmelen i løpet av de tre dagene! Fra stien hadde vi også fantastisk utsikt over de mektige fjellene hele veien fra start til slutt – perfekt for oss fotogale turister. Og selv om det var bitende kaldt om morgenen, var det norsk-sommer-temperatur om dagen.

Som anbefalt valgte vi Upper Trekking Route, en sti som går rundt tusen meter ovenfor elva, og et godt stykke ovenfor bilveien. Vi startet etter lunsjtider den første dagen og fant til slutt frem til Naxi Guesthouse. Deretter klatret vi videre opp til rundt 2600 meters høyde på dag to, og fortsatte innover i dalen til vi fant Halfway Guesthouse. Ved lunsjtider tredje dag nådde vi Tina’s Guesthouse ved hovedveien på andre siden igjen. Vi var slitne, men lykkelige over alt vi hadde sett og opplevd!

Jeg har redigert sammen en 20 minutters reisevideo fra hele fjellturen. Her er del 1:

Gå til del 2 av filmen her

OM TUREN

• START: I byen, Qiaotou, som ligger 1t 45 min busstur fra Lijiang, nordvest i Yunnan-provinsen
  • TID: 2-3 dager
  • PRIS: 65 yuan (ca 90 kr)
  • VANSKELIGHETSGRAD: Ikke veldig vanskelig for oss fjellvante nordmenn. Går man fra Qiaotou er første delen ganske bratt, men jeg vil fortsatt si at turen er enklere og stien er bredere enn på Besseggen.
  • SESONG: Oktober, november og mai skal være de beste månedene å gå fjellturen. Regnsesongen er fra juni til september og bør unngås siden det ofte kan være glatt. Sommeren kan være for varm, mens vintermånedene kan bli veldig kalde. Vi gikk i november, og da var det veldig tørt og fint.

Langs hele ruta er stien bred og fin. Thomas med sin høydeskrekk følte seg til og med nokså trygg hele veien, bortsett fra den gangen vi greide å komme på feil sti. Den første dagen havnet vi plutselig ett hakk for langt opp i åsen. Stien ble til slutt så smal at vi måtte holde oss fast i buskene for ikke å trille ned fjellsiden. Etter en halvtime innså vi at dette ikke kunne være den originale stien, og snudde. Vi var nokså shaky da vi endelig kom ned på riktig vei igjen. Resten av turen var ruten veldig godt skiltet heldigvis, og det var ikke noe problem å finne frem.

Vi hadde lest mye om masete hestefolk som ville ta penger for å frakte folk på hesteryggen opp de harde kneieken, men vi så nesten ingen av dem. Vi så generelt veldig få levende skapninger de to første dagene, kun noen gressende geiter her og der, et eneste vestlig par som kom motsatt vei på dag to og et par lokale. De fleste kinesiske turistene ser ut til å ta turbussen som går helt nederst i dalen. Der nede vil man imidlertid ikke se størrelsen på fjellene og den flotte utsikten innover i dalen like lett.

Gjestehusene langs Tiger Leaping Gorge holder ålreit standard og er billige. Vi betalte ikke mer enn 120 yuan (ca 160 kr) for et twinrom. Rommene er enkelt innredet uten oppvarming, men med varmetepper i senga og varmt vann i dusjen. Wi-fi har de til og med langt der oppe i fjellet! De fleste gjestehus har også utearealer og takterrasser med nydelig utsikt mot fjellene. Maten var imidlertid litt skuffende og lite oppfinnsom.

Her er også noen bilder fra første delen av turen:

2016-01-07_0010

2016-01-07_0002

2016-01-07_0001

2016-01-07_0003

Tiger-Leaping-Gorge-Yunnan

Tiger-Leaping-Gorge-Yunnan-view

Tiger-Leaping-Gorge-Yunnan-mountains

– Gå til DEL 2 for den siste videoen og flere praktiske tips!

Relaterte artikler

11 Kommentarer

1. Marthe

Så utrulig gøy det såg ut! Flotte bilder og film – gler meg til del 2. Såg ut som dokke hadde det kjekt. Har lyst å få til ein slik hiking neste gang eg skal på tur.

Hamaca

Hehe, ja, Thomas og jeg har det som oftest veldig artig på tur. Håper bare ikke humoren blir for intern 😛 Men jeg synes det er gøy å kunne dele noen av samtalene vi hadde underveis også. Det gir et litt annet inntrykk av hvordan vi reiser og hvordan det er å gå turen i praksis =)

2. Helena

Fina bilder och låter spännande! Jag provar en gång att kommentera från Peters dator (han har Mac och Explorer) för att se om jag lyckas få fram en kommentar… 😉

Hamaca

Nå fant jeg endelig ut hvorfor ikke kommentarene dine har kommet opp, Helena! De har havnet i spam-boksen av en eller annen grunn! Men nå fikk jeg godkjent dem 😉

3. Lise-Marie

Så koselig med film! Ser ut som dere koste dere veldig på turen, og jeg gleder meg masse til å både lese og se del 2. Vakkert 🙂

Hamaca

Tusen takk, Lise-Marie! =) Hyggelig at du likte den! Den har tatt sin tid å sette sammen 😉

Har du sett hele den filmen som ligger her i innlegget, eller bare den jeg la på Facebook, Fredrik? 😛 Den som ligger her er nemlig ti ganger så lang som traileren jeg la på FB =)

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert