Både palmesuset og strandlivet langs Sri Lankas kyst føles fjernt mens vi vandrer rundt blant bølgende gressletter og fuktig tåkeskog. Bli med på fottur over 2000 meters høyde til Verdens Ende i Horton Plains nasjonalpark!

KORT OM TUREN

TYPE: Rundtur i tåkeskog og gressland med flere utkikkspunkter
LENGDE: Dagstur (04.30-12.00). Vi brukte 3,5 time på gåturen, inkludert en frokostpause.
NÆRMESTE STØRRE BY: Nuwara Eliya (ca 1 times kjøring)
ANTALL KILOMETER GÅING: ca 8 km
ANTALL HØYDEMETER:
 Nokså flat og enkel rute uten mye stigning på litt over 2000 moh.
SELSKAP: Norlanka Travels
PRIS: 15 USD for voksen, 8 USD for barn + 15% VAT (ekstra for bil)

Allerede kl 04.30 startet vi reisen vår fra Nuwara Eliya for å rekke frem til Verdens Ende i tide. I tide for hva, lurer du kanskje? Jo, det har seg nemlig slik at det er på morgenen utsikten fra Verdens Ende er ekstra klar og god – helst før klokken 09 på morgenen. Derfor starter vi å gå allerede når nasjonalparken åpner – i grålysningen kl 06.00 om morgenen.

Når porten til parken går opp er vi den første bilen som ruller inn. Motorstøyen har derfor ikke rukket å skremme vekk to sambar-hjortedyr som står perfekt til med Adam’s Peak som bakteppe.

I Horton Plains er det gledelig å se at de tar søppel på alvor. Alle får sekkene sjekket før man entrer parken, og all emballasje av plast blir byttet ut med papir.

Turen starter på en bred sti i et åpent gresslandskap.

En av planteartene vi ser mye av i Horton Plains er kjent som Asoka, og er en orkidé som vanligvis blomstrer fra april til juli.

Etter drøye 800 meter deler stien seg. Begge veier fører til Verdens Ende, men vi tar til venstre siden den er kortest.

Fra grasslandet forandres landskapet til tåkeskog, og temperaturen blir merkbart kjøligere under dekket av løv og busker.

Overraskende nok er mange av turistene her kinesere, og de går altfor pent kledd til å være på fottur. Høy musikk fra mobilen sin hører de gjerne også på.

Ensomme trær blir enda mer sjarmerende i sort-hvitt!

Etter rundt 3 km åpner landskapet seg opp, og Lille Verdens Ende kommer til syne – en forsmak av utsikten som venter lengre fremme.

Vi har imidlertid 1,7 km igjen å gå før vi kommer frem til den ordentlige enden på verden.

Videre går vi gjennom et område der stien består av rødt- og oransjestripet berg.

Det er heldigvis fortsatt klart og fint med noen gløtt av sol når vi nærmer oss utsiktspunktet i halv åtte-tiden.

Også er vi der. På Verdens Ende på Sri Lanka. Den har langt ifra noen slående likheter med vår egen Verdens Ende på Tjøme i Vestfold. Og for oss fjellvante nordmenn er ikke klippen på 870 meter superimponerende. Men utsikten er likevel ikke så ille.

På en ekstra klar dag skal man kunne se helt til havet herfra.

Rett ovenfor er et fint sted å sette seg ned for en rast med utsikt.

Det gjelder å være tidlig ute hvis man ønsker Verdens Ende for seg selv. Snart tyter det frem grupper av kinesere og andre vestlige turister.

Deretter bærer det videre gjennom mer gressland og tåkeskog.

Er man heldig kan man få øye på regnbueørret i elva her. De ble satt ut av britene under kolonitiden fordi de ønsket å drive med sportsfiske.

Siste stoppested på rundturen er Baker’s Falls, en 20 meter høy foss.

Om Horton Plains Nasjonalpark

• Horton Plains ble naturreservat i 1969 og senere nasjonalpark i 1988.
  • Parken fikk navnet sitt etter den britiske guvernøren av Ceylon, Sir Robert Wilmot Horton, i 1834.
  • Den nest høyeste (Kirigalpoththa – 2389 moh) og den nest nest høyeste fjelltoppen (Thotupola Kanda – 2357 moh) på Sri Lanka ligger i denne nasjonalparken.
  • Parken inneholder blant annet 24 ulike typer pattedyr (hvorav sambar-hjorten er den største) og 87 forskjellige fuglearter.

Denne opplevelsen er del av en rundreise som delvis er sponset av Norlanka Travels. Flybillett til Sri Lanka og omtrent halvparten av måltidene på rundreisen er betalt fra egen lomme.

Les mer om min reiserute på Sri Lanka her: En kontrastfylt rundreise på Sri Lanka – Reiserute, forventninger og overraskelser