Ett land som virkelig har overrasket meg positivt i år er Spania. Nordmenn assosierer ofte landet med strand- eller storbyferie, men er du glad i fjell og vakre landskap kan du også sette Spania høyt opp på ønskelisten. Bare sjekk ut disse tre vakre fotturene i de spanske Pyreneene.

Helt nord i Spania langs grensa til Frankrike ligger en rekke fjelltopper formet på kreative måter av tidens herjinger. Flere av dem rager 3000 meter over havnivå og er selv på sommeren vakkert pyntet av et lite dryss snø.

Det er hit til Pyreneene jeg ble invitert tidligere i sommer for å utforske fjellområdene i geoparken, Sobrarbe, i de spanske Pyreneene. Fra de travle og overfylte gatene i Barcelona kjørte vi drøye 2,5 time, og snart var turistene forduftet og jeg var omgitt av koselige steinlandsbyer, blågrønne innsjøer og majestetiske fjell.

Men først, hva er egentlig en geopark?

Nasjonalparker, geoparker og naturparker… det er ikke lett å holde styr på alle begrepene. Før jeg dro til Sobrarbe må jeg innrømme at jeg faktisk aldri tenkte særlig mye på navnet, geopark, engang. På turen til Pyreneene fikk jeg imidlertid oppleve på nært hold hva en geopark virkelig er.

De aller fleste som er glad i å reise er godt kjent med UNESCOs verdensarvliste. Det færre imidlertid vet om er at UNESCO også har laget en liste med globale geoparker. Med Geopark-initiativet ønsker UNESCO å spre kunnskap om verdens geologiske naturarv og sammenhengene mellom geologiske prosesser og vår eksistens. Slik jeg forstår det skiller Geopark-listen seg fra Verdensarvlisten ved at de velger ut større områder med spesielle geologiske funn.

Foreløpig er det 127 geoparker i verden. I Norge har vi to; Gea Norvegica i Vestfold og Telemark, og Magma i Rogaland.

Om Sobrarbe Geopark

Sobrarbe Geopark ligger i den spanske provinsen, Huesca, og ble erklært geopark i 2006. Området har en over 500 millioner lang historie, fra den tiden da området lå under havnivå, til kontinentalplatene ble presset sammen og fjellkjeden vi i dag kaller Pyreneene ble skapt. I Sobrarbe kan man både finne spor etter korallrev, observere hvordan istiden endret landskapet og se hvordan kollisjonen mellom den afrikanske og europeiske kontinentalplaten formet fjellene på kreative måter.

Inne i geoparken er det laget 30 oppmerkede stier i ulike vanskelighetsgrader med egne kart for hver rute. Under mitt besøk fikk jeg gå tre av disse. Til tross for at løypene ikke befant seg så langt unna hverandre geografisk, var det overraskende å se hvor variert landskapet var fra en dal til den neste.

Her er en liten beskrivelse og en del bilder fra disse tre turene.

Vil du lese mer om Sobrarbe geopark kan du gå inn her: www.geoparquepirineos.com

FOTTUR 1: Añisclo Canyon (øvre del)

Geopark turnummer: PN8

Like ved Monte Perdido (3350 moh), et av Pyreneenes høyeste fjell, ligger Añisclo-dalen, en over 20 km lang canyon formet av rå isbre-kraft. Her finnes en løype nederst i dalen og en øverst.

Etter en noe uventet kukødannelse på veien kom vi frem til startpunktet for den øverste løypa. Det var tydelig at vi var passert tregrensa fordi fjellsidene her ikke inneholdt annet enn lavt grønt gress. Fjellformasjonene var imidlertid fascinerende å studere. Det var som om de massive steinklippene bølget seg innover i landskapet.

Kjerreveien vi vandret langs gikk i svak stigning oppover. Etter en stund åpenbarte den dype Añisclo-dalen og den snøkledde Monte Perdido seg. Utrolig nok var vi alene i det storslagne landskapet, med unntak av et par gressende flokker med frittgående kuer.

FOTTUR 2: Inside the canyon

Geopark turnummer: GR 4

Denne turen er hverken lang eller fysisk krevende, men likevel utrolig spektakulær! Vi startet turen rett på østsiden av bilbrua som går over den knallblåe elven, Cinca, og fulgte en skiltet sti oppover i terrenget. Snart kom vi gjennom en dyp kløft med kalksteinklipper som målte opp mot 400 meter på hver side. Ved siden av oss buktet elven seg så klar og vakker at jeg hadde lyst til å skaffe meg en kajakk for å utforske den nærmere. Det får imidlertid bli neste gang!

Videre kom vi forbi steder der stien faktisk var hugget inn i fjellsiden siden det var så smalt. Ingen rekkverk var satt opp ut mot elva heller. Jeg kan derfor se for meg at turen til tider kan være en smule nervepirrende for folk med høydeskrekk.

I enden av kløfta ligger en svær demning, og klatrer man opp der er det også fin utsikt på andre siden.

FOTTUR 3: Posets-Maladeta nature park

Geopark turnummer: GR 19 (vi følger litt av den)

Allerede fra parkeringsplassen ved Viados fjellhytte finnes en fantastisk utsikt mot skogkledde åser og snøkledde snaufjell. Dette er stedet i Sobrarbe som ga meg mest norsk fjellfølelse med fosser, furuskog og hundekjeks langs stien. Men jeg fant også andre blomster jeg aldri tidligere hadde sett, som ville fjellorkidéer. Her kan man også observere den tradisjonelle byggestilen, steinhytter med imponerende bratte tak laget av steinheller.

Dette området ligger i naturparken, Posets-Maladeta, som har vært klassifisert som naturpark siden 1994. Like i nærheten ligger blant annet den høyeste toppen i Pyreneene, Aneto, med en høyde på 3404 moh. Det finnes mange løyper fra Viados turisthytte, og her er det også mulig å starte lengre turer som går videre til andre turisthytter.

Brosjyre med nærmere beskrivelse og kart for denne ruta finner du HER

Hvordan komme til Pyreneene og Sobrarbe?

Sobrarbe er ikke langt unna hverken Barcelona eller Madrid. Fra Barcelona tar det om lag 3 timer med bil. Ellers går det også hurtigtog fra Madrid til Huesca (den største byen i nærheten) på bare 2,5 time.

Aínsa er en koselig steinlandsby som kan være en fin base mens man utforsker Sobrarbe. For en best mulig opplevelse av geoparken vil jeg anbefale å leie bil siden det ikke er lett å finne kollektivtransport rundt i området.

Overnatting i Sobrarbe Geopark

Fjellhytter – Det finnes både enkle gratishytter og mer velutstyrte turisthytter i området her. Turisthyttene koster vanligvis rundt 200 kr per pers inkludert overnatting og frokost. Du finner en oversikt over fjellhyttene i Aragon-regionen HER.

Camping – Campingreglene i Sobrarbe er ganske strenge, men det går an å sette opp telt så lenge man følger høydereguleringer. I Ordesa er det lov å campe over 2100 moh, i Pineta Valley over 2500 moh, og i Añisclo og Escuaín over 1800m. Dette gjelder for maks en natt, og teltet må settes opp etter solnedgang og bli tatt ned før solnedgang. Andre steder i parken kan man campe hvis man er 5 km unna nærmeste campingområde eller hostel og 1 km fra en landsby.

Familiedrevne gjestehus – Hvis du har et litt høyere budsjett bør du sjekke ut de sjarmerende familiedrevne gjestehusene som ofte ligger vakkert til i små, avsidesliggende landsbyer. To av mine favoritter var Casa Lisa i Buerba og O Chardinet d’a Formiga i Charo.

Ønsker du kombinere fjellferien med et storbyopphold?

Da vil jeg anbefale en tur til Madrid! Les mer om mine tips til hva du kan oppleve i Madrid HER