Etter en uke med scooter-utforskning på Skiathos tok opplevelsestrangen overhånd. Jeg er altfor rastløs til en toukers bli-på-samme-hotell-og-gå-til-samme-strand charterferie. Jeg ville utforske, lære om og fotografere nye plasser! Derfor bestilte vi oss en ferjebillett til naboøya, Skopelos.

Ved ankomst til Skiathos en uke tidligere hadde vi havnet på verdens minst greskinspirerte uspesifiserte bosted – en engelsk sportsbar! Vi ville derfor også jekke opp bostandarden et par hakk, og kjenne på atmosfæren på en mindre turistifisert øy. Fra mobilen hadde jeg funnet et nydelig hotell i en åsside på Skopelos med egen strand. På tide med en ferie fra ferien!

2015-08-02_0023

2015-08-02_0008

To dagers ferieluksus på strandhotell

En ferjetur og en busstur senere stod vi utenfor Adrina Beach Hotel. Jeg merket hvor mye jeg gledet meg til en smule luksus. Selv om vi hadde det vi trengte på sportsbaren på Skiathos minnet rommet mer om et leirskolerom enn en ferieleilighet.

Etter innsjekk ble vi bedt om å ta plass i en golfbil som stod og ventet utenfor. Hvor langt skulle vi egentlig, undret vi. Hotellet lå nedover åsen i etasjer, men lang gåavstand kunne det umulig være. Før jeg hadde rukket å sette meg ordentlig til rette stoppet golfbilen igjen. Vi hadde kjørt omtrent 50 meter. Sjåføren vinket oss ut og viste oss veien til rommet vårt.

Et rent, lyst og luftig rom møtte oss innenfor en blåmalt dør. Dette var noe annet enn å være på leirskole ja! Og gjett om vi satt pris på å slippe to tresenger skjøvet sammen med en vond treplanke i midten. Yeeey, vi hadde fått en ordentlig dobbeltseng!

2015-08-02_0009

2015-08-02_0010

2015-08-02_0005

Det tok ikke lang tid før badetøyet var på og vi var på vei ned for å utforske stranda. Vi fulgte et par trapper gjennom blomstrende bougenvillaer og frodige busker, og kom så til hotellets bassengområde og restaurant med nydelig utsikt utover havet. Et par trappetrinn nedenfor der igjen stod vi på en vakker, liten steinstrand.

For et herlig sted!

2015-08-02_0003

2015-08-02_0006

2015-08-02_0001

2015-08-02_0002

2015-08-02_0004

På stranda stod behagelige solsenger og parasoller og ropte på oss, og vi var ikke vanskelige å be. Havet var krystallklart og iskaffen var bare et par skritt unna.

Kjære Hellas – takk for at du reddet sommeren vår!

2015-08-02_0007

Det var leit og måtte sjekke ut fra vakre Adrina. Vi skulle så gjerne gjort som tyskern på nabobordet ved frokosten – utsatt hjemreisen og blitt her en uke til, men det var på tide å komme seg videre. Det var mer av øya og utforske!

Glossa

Lokalbussen på øya tok oss effektivt og billig nordover til Glossa, en liten by i fjellsiden med morsomme småbutikker og trange gater. Vi startet besøket med en tur på Glossas mest populære restaurant, Agnanti. Restauranten var ikke vanskelig å finne fordi øya var full av blåe Agnanti-skilt.

Agnanti – 10 km. Agnanti 2 km. Agnanti – 100 meter.

Nå var vi der med ganske høye forventninger!

Bak blåmalte vinduer og broderte gardiner ventet en fantastisk panoramautsikt over øyene i nærheten og det glitrende blå havet. Maten og vinen skuffet heller ikke! Vi bestilte en deilig gresk salat, en vegetable parcel – en pakke med grønnsaker med veldig god smak, og en herlig sitronsorbet med mynte.

Agnanti-Glossa-Skopelos

Agnanti-Glossa-Skopelos-view

Atmosfæren på Skopelos var merkbart annerledes enn på Skiathos. For det første var det færre turister å se, og de turistene vi møtte var fra andre land enn Storbritannia. For det andre føltes byen mye mer gresk siden vi aldri så et eneste stort hotell eller noen typiske turistrestauranter. Og for det tredje var de lokale enda mer hjelpsomme og vennlige enn på Skiathos. Da vi spurte servitøren vår på Agnanti om tips til et billig bosted i nærheten var han ikke sen med å ringe rundt for å sjekke hva som var ledig. Og like etter stod en liten rød bil og ei dame på utsiden og ventet på oss.

Eieren av bostedet, Pansion Platana, viste seg å være australsk, men hadde nå bodd på Skopelos i 20 år. Hun tilbød oss et ålreit rom med et lite hybelkjøkken for 35 euro. Vi slo til.

Utflukt til Mamma Mia-kirken

Vi slang fra oss sakene og bestemte oss for å sjekke ut øyas største attraksjon. Agios Ioannis Kastri – klippen med en kirke på toppen der en del av Mamma Mia-filmen ble spilt inn.

– Bare følg veien til venstre der borte så vil noen sikkert stoppe og gi dere skyss, rådet vertinnen vår oss. Vi håpet hun hadde rett, og trasket avgårde.

2015-08-02_0011

skopelos-mamma-mia-road

Etter å ha gått en times tid i varmen mellom oliventrær, furuer og susende bier begynte vi å skjønne hvor langt det var. Vi kunne se klippen med kirken langt i det fjerne, men gang på gang ble vi lurt av veien som slynget seg inn og ut av åssidene. På den smale, slyngete veien hadde vi kun møtt et par scootere, en ATV og to biler som alle kjørte i feil retning enn det vi skulle.

Endelig så vi en rød bil komme til syne på veien bak oss.

– Hva skal vi gjøre? Skal vi gå midt i veien? spurte jeg Kenneth litt desperat. Vi visste jo ikke hvor lenge det ville være til neste bil!

Før jeg rakk å vinke febrilsk med armene etter skyss stoppet heldigvis bilen rett ved siden av oss. Inni satt to franske jenter som også viste seg å være haikere, mens sjåføren var ei gresk dame ved navn Elisabeth. Hun hadde plukket opp de franske jentene på andre siden av øya og vært så snill å kjøre dem hele veien ut til klippen selv om hun i utgangspunktet ikke skulle ut hit selv. Nok et tegn på grekernes vennlighet!

På veien bort fikk vi høre at Elisabeth faktisk hadde giftet seg i Mamma Mia-kirken i en veldig tradisjonell Skopelos-sermoni. Bryllupet hadde blitt filmet og havnet på et museum for å dokumentere den spesielle bryllupskulturen på øya. Elisabeth mente det var slik Mamma Mia-filmskaperne hadde oppdaget den vakre lokasjonen. Men hun hadde aldri sett Mamma Mia selv da, innrømte hun.

skopelos-hitchhaiking

agios-ioannis-kastri-skopelos

Endelig var vi fremme ved den spesielle halvøya der vi kunne skimte den hvitmalte kirken på toppen. Det var her Meryl Streep hadde stått noen år tidligere og sunget til Pierce Brosnan i solnedgangen: The winner takes it all. Er du en hardbarket Mamma Mia-fan vet du sikkert hva jeg snakker om. Hvis ikke har jeg lagt inn et klipp fra videoen her:

Det så ut til å være litt filmtriks inne i bildet når det gjaldt å få vekk rekkverk og sementplatting, men ellers ser øya nokså lik ut i filmen.

To hundre trappetrinn førte oss opp til toppen av klippen. Siste delen var virkelig bratt og smal. Uten trappetrinn og rekkverk måtte vi ha bedrevet fjellklatring for å komme opp, noe vi var glade vi slapp!

agios-ioannis-kastri-skopelos2

skopelos-mamma-mia-3

skopelos-mamma-mia-church

skopelos-mamma-mia-church2

På toppen fikk vi nydelig utsikt utover havet og innover øya. Men utenom et par oliventrær, de to kirkebygningene og en liten utedo var det lite annet å finne der. Kirken var åpen for dem som vil ta en titt, men skal du opp dit bør du ikke forvente å finne innsiden av kirken slik man ser den i Mamma Mia-filmen. Det opprinnelige kirkerommet er nemlig veldig lite med kun plass til et par mennesker av gangen.

Vi skrev oss inn i gjesteboka i vinduet, slik flere nordmenn hadde gjort før oss, og vandret ned igjen. Vi trengte en nedkjølende ispinne på tavernaen og å finne skyss tilbake til Glossa igjen.

agios-ioannis-kastri-church

agios-ioannis-kastri-church2

agios-ioannis-kastri-skopelos-view

Skopelos-mamma-mia-church

Kveldstur i Glossa

Heldigvis fikk vi etter 15 minutters tid slengt oss med i en taxi med to amerikanske jenter. Snart var vi tilbake i Glossa der sola nå dannet lange skygger på de hvitmalte murhusene. Perfekt fotolys, tenkte jeg, og dro med meg Kenneth rundt halve byen. Gjennom smale gater med blå-, røde- eller grønnmalte dører og vinduer, sitrontrær, søte katter, potteplanter og gamle mopeder.

Glossa-Skopelos

Glossa-Skopelos-blue-door
Glossa-Skopelos-house

Glossa-Skopelos-curch

Tidlig, tidlig neste morgen var det på tide å dra tilbake til Skiathos. Siden det var søndag gikk den eneste ferja fra Glossa til Skiathos klokken 07.40. En canadisk taxisjåfør som nå hadde bodd på øya i 20 år slynget oss ned de bratte veiene ned mot havna. Vi møtte altså nok en utledning som hadde valgt å bli på øya, og med god grunn. Øya er nydelig!

Glossa-skopelos-port

Skopelos-ferry

Praktisk Informasjon

HVORDAN KOMME FRA SKIATHOS TIL SKOPELOS?

Det går ferje mellom øyene et par ganger om dagen. Sjekk ferjetidene – de kan variere fra dag til dag. Ferjeselskap du kan bruke er blant annet Hellenic Seaways, Aegean Flying Dolphins og Hellas Speed Cat. Kontorene deres finnes i havna på Skiathos.

• De raske passasjerferjene fra Glossa til Skiathos tar kun 15 minutter og koster 10 EUR pr pers.
  • De større bilferjene som går fra Skiathos til Skopelos by tar rundt halvannen time og koster 10,50 EUR pr pers.

HVORDAN KOMME SEG RUNDT PÅ ØYA?

• Lokalbusser – store, fine busser som kjører rundt på hele øya. Sjekk rutetabell på busstasjonen eller hør med hotellet. En billett koster mellom 2-4 EUR.
  • Lei scooter eller ATV. Bør koste rundt 15-20 EUR pr dag.
  • Det finnes også taxier på øya, men her må man avtale egen pris ut ifra hvor man skal.

ANDRE TIPS:skopelos-skiathos-kart

• Med en gang du kommer i land bør du spørre etter et Skymap for Skopelos. De er veldig detaljerte og gode kart!
  • Kjøp med deg et eller flere glass av Skopelos sin honning. Den er supergod!!

Andre innlegg fra Hellas:

16 Kommentarer

1. ontripdk

Smukke, smukke billeder og rigtig godt indlæg. Vi får da med det samme lyst til at tage afsted 🙂 Rigtig godt skrevet man fornemmer rigtig stemningen. Godt gået 🙂

2. Elisabeth

åh! Så fine bilder! Og jeg er også sånn som ikke holder ut på charterferie på samme sted over lengre tid, jeg kan klare ei uke, men det skal jammen ikke være mer enn det 😛
    Elisabeth recently posted…Chartertur til Golden SandsMy Profile

3. Lise-Marie Lia

For et nydelig sted! Fantastisk sjarmerende (:

4. Renates Reiser

Skopelos virker som et herlig og sjarmerende sted! Det typisk greske med hvite vegger og blå dører/vinduslemmer er så utrolig vakkert, og dessuten er jo fargen på havet to die for. :p Interessant å høre hvordan dere opplevde kirken på klippen som ble brukt i Mamma Mia-filmen. Det er alltid litt spesielt å besøke et sted man kjenner fra film eller tv, og som man har et visst inntrykk av, også får man et heeelt annet inntrykk når man ser stedet med egne øyne. Du frister meg i alle fall veldig til å dra på et nytt Hellas-besøk med de flotte bildene og beskrivelsene dine!
    Renates Reiser recently posted…To dager i PrizrenMy Profile

• Profilbildet til Hamaca Reiseblogg
      Hamaca Reiseblogg

Mmm, ja, fargen på havet blir jeg helt betatt av altså! Helt nydelig! Det var litt spesielt å være ved klippen der Mamma Mia hadde blitt spilt inn ja. Det var en stund siden jeg hadde sett filmen, så jeg husket ikke helt hvilket utsnitt de hadde brukt når de filmet klippen. Men jeg kjente meg hvert fall igjen, og det er jo positivt! 😀

5. Eleanor

Argg jeg burde virkelig slutte å lese dere reisebloggere! Blir altfor sjalu! I går ble jeg inspirert til å dra til Øst-Europe, og i dag er det Hellas sin tur! Haha, bankkontoen min er nok veldig skremt 😛 Det er så mye der ute som er så vakkert, og det er så koselig å høre om de vennlige lokalfolket som er så snille og hjelpsomme! Varmer sjelen!

• Profilbildet til Hamaca Reiseblogg
      Hamaca Reiseblogg

Hehe, beklager Eleanor! Men jeg kan trøste deg med at jeg føler på samme måte som deg ganske så ofte! Det vil ALLTID være plasser som lokker, og godt er jo det. Tenk så kjedelig verden hadde vært hvis vi ikke kunne drømme om å reise nye plasser! 😉

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert