Når jeg nå sitter og blar igjennom alle minnene fra 2015 kan jeg ikke tro alt jeg har opplevd, og ikke minst hvor fort det har gått siden forrige oppsummering fra 2014! Ti forskjellige utenlandsturer til ti ulike land i Asia, Europa og Karibien, har det blitt. Jeg synes jeg reiste mye i fjor jeg, men i år har det jammen blitt enda mer! Guri! Hvor skal dette ende?!

Selv om jeg føler alle turene har vært nokså ulike tegner det seg noen hovedtrekk gjennom dem alle – mange artige aktiviteter, mye god (vegetar)mat og mange hyggelige bekjentskaper! Her er et tilbakeblikk på de største reiserelaterte hendelsene, samt reisene fra 2015:

Lansering av Nordic Nomads!

Rett etter nyttår lanserte tre norske reisebloggere og jeg det nordiske reisebloggnettverket, Nordic Nomads. Vi ønsket å gjøre det lettere for seriøse reisebloggere å samarbeide, samt jobbe med partnere i reiselivsbransjen. I løpet av året har vi både vært presentert på reiselivsarrangementer, arrangert Travel Talks for reiseglade i samarbeid med ChillOut i Oslo, fått over tjue medlemmer fra fire nordiske land, holdt foredrag om reiseblogging hos PATA og arrangert to bloggturer for medlemmene våre. Og mer skal det bli i 2016!

nordic-nomads-tilbakeblikk2

nordic-nomads-tilbakeblikk

Istanbul – storbytur med gatefoto

Jeg er vanligvis ikke kjempeglad i storbyer, men Istanbul fikk jeg virkelig sansen for! Fire februardager i Istanbul ble et fint avbrekk fra den kjipe norske vinteren og en god mulighet til å drive med gatefotografering. Med sine store moskeer, travle markeder, nydelige mat og vakre beliggenhet ved elven byr Istanbul på noe mer eksotisk enn de typisk europeiske storbyene. Jeg har definitivt lyst på en tur tilbake dit i fremtiden!

Høydepunkt: Utsikt fra Galata Tower og utforsking av nabolag utenfor sentrum

Istanbul-reise-tilbakeblikk2

Istanbul-reise-tilbakeblikk

Indonesia – alenereise med yoga

Årets alenereise til Indonesia ble ganske annerledes enn reisen til Nepal i fjor. Jeg fant meg merkelig godt til rette i Ubud og ble værende der en stund for å praktisere yoga, spise deilig vegetarmat og være med artige folk. Vanligvis har jeg stort fokus på fotografering, men på denne turen ble det mer fokus på meg selv og yogaen. En uvanlig, men god forandring. Etter Ubudoppholdet dro jeg til den vakre øyperlen, Gili Air, inn i bushen til Tetebatu på Lombok, og til slutt til surfestedet, Kuta.

Høydepunkt: Yoga workshop i Ubud

Indonesia-reise-tilbakeblikk3

Indonesia-reise-tilbakeblikk

Indonesia-reise-tilbakeblikk2

Tallinn – kjæresteferie

Etter tre uker borte (i Indonesia) fra min kjære trengte vi begge sårt litt kjærestetid sammen. Og siden det var vel så billig å booke en Tallinntur som å ta et hotellopphold i en norsk by ble det tur til Estland. Fokuset var samvær og god mat, derfor ble det ikke massive mengder med sightseeing. Men vi ble veldig overrasket over all den gode maten vi fant i byen!

Høydepunkt: Middag på V Vegan Restaurant

Tallinn-reise-tilbakeblikk

Tallinn-reise-tilbakeblikk2

Utforsking av Oslo

I år er jeg stolt av hvor flink jeg har vært til å utforske min egen hjemby, Oslo! Det er nok mye på grunn av fotoprosjektet, Oslo360, som har gitt meg en tupp i ræva for ta med meg kameraet ut døra. Jeg har blant annet gått tur i Groruddalen, utforsket Lindøya, spist is i Hvervenbukta, sett solnedgangen på Malmøya, utforsket en av Oslos kolonihage, grillet i Lillomarka, oppdaget en svær statue av et hode i Torshovdalen, fotografert vindsurferne på Huk, vandret i Botanisk hage, tatt en øl på Sukkerbiten og sett utsikten over Oslo i Tjuvtitten. Oslo har mye fint å by på!

oslo-360-fotografering2

oslo-360-fotografering

Skiathos, Hellas – uspesifisert restplass

I sommer ble det en impulsiv toukers charter-restplass til den greske øya, Skiathos på Kenneth og meg. Turen viste seg å bli meget vellykket med en passelig mengde bading, soling, øyutforskning og scooterkjøring, samt en stor mengde herlig gresk mat. Akkurat slik en deilig sommerferie skal være!

Høydepunkt: Kjøre scooter til Kastro og matlagingskurs

Skiathos-reise-tilbakeblikk3

Skiathos-reise-tilbakeblikk2

Skiathos-reise-tilbakeblikk

Norsk sommer på sørlandet

Tradisjon tro ble det en liten sommerferie på sørlandet i år og, dog ikke like varm som fjorårets. Selv om bildene viser sol og fint strandvær var havet iskaldt. Likevel hadde vi hyggelige stunder med familien, kubbspilling og grilling.

sørlandet-ferie-tromøya

Lysekil, Sverige – sensommertur med bloggjenter

Sommeren i Norge var ikke av de beste i år. Derfor forventet vi heller ikke å få det fineste været på Nordic Nomads første bloggtur til svenskekysten i august heller. Men jammen slo ikke sommeren til en siste gang mens vi var på østerssafari, padlet havkajakk, utforsket Skaftö fra sykkelsetet og var i dyreparken, Nordens Ark. Herlig!

Høydepunkt: Havkajakk og sjøspa på Gullmarsstrand

Lysekil-reise-tilbakeblikk3

Lysekil-reise-tilbakeblikk2

Lysekil-reise-tilbakeblikk

Spania – familietur

I september var jeg på min første tur til fastlands-Spania, ikke for å utforske landet, men for å feire Kenneths stemors 60-årslag. Det var deilig å forlenge sommeren litt med ordentlig sommervarme, men jeg må innrømme at Spanias turistfylte kyst ikke er helt min type feriested. Likevel ble det et hyggelig selskap og litt soling på stranda.

Spania-reise-tilbakeblikk

Spania-reise-tilbakeblikk2

Makedonia – ekspresspressetur

Akkurat slik Slovenia overrasket meg i fjor, gjorde Makedonia det samme i år. Et lite land man sjelden vurderer å reise til, men som har utrolig mye fint å tilby! På fem dager fikk jeg blant annet oppleve den moderne og eldre delen av Skopje, overnatte i den sjarmerende landsbyen Jance, spise en overflod av nydelig mat og vin, samt vandre i vakker natur rundt innsjøen Orchid. Makedonia er et land jeg definitivt ønsker å reise tilbake til i fremtiden!

Høydepunkt: Besøk i landsbyen, Jance

Makedonia-reise-tilbakeblikk2

Makedonia-reise-tilbakeblikk

Trinidad & Tobago – første tur til Karibien!

De siste årene har jeg prioritert å reise mye østover til Asia, men da jeg fikk tilbud om en tur til de karibiske øyene, Trinidad og Tobago, var det ikke vanskelig å vende snuten vestover heller. Turen ble veldig hektisk, men utrolig lærerik og interessant. Sammen med noen andre pressefolk og bloggere fra Norden landet jeg på den minste av de to øyene, Tobago, hvor vi fikk kjenne ekte karibiske vibber med standup paddling og båttur med snorkling fra Pigeon Point. Deretter dro vi til Trinidad hvor vi blant annet fikk nærmere bekjentskap med kolibriene, tok båt gjennom mangrovene, vandret gjennom jungelen til en vakker foss, besøkte en svær grotte og fikk høre et oljetønneband live.

Høydepunkt: Båttur rundt i det karibiske hav på Tobago og høre et oljetønneband live

Trinidad-Tobago-reise-tilbakeblikk4

Trinidad-Tobago-reise-tilbakeblikk3

Trinidad-Tobago-reise-tilbakeblikk

Trinidad-Tobago-reise-tilbakeblikk2

Kina – backpacking gjennom to provinser

Endelig fikk jeg satt av nesten hele november til å utforske en del av gigantiske Kina! Sammen med min trofaste reisekompis, Thomas, dro jeg gjennom provinsene, Yunnan og Sichuan. Vi var spente på hvor vanskelig det var å komme seg rundt i Kina pga språkutfordingene, men med diverse tekniske hjelpemidler greide vi oss overraskende bra! I Yunnan reiste vi stort sett på over 2000 meters høyde. Vi startet i storbyen, Kunming, reiste videre til gamlebyen i Dali hvor vi var på et kjempebra matlagingskurs. Deretter tilbragte vi noen dager i landsbyen, Shaxi, før vi gikk en nydelig todagers fjelltur i Tiger Leaping Gorge.

Shangrila på 3300 meters høyde ble det siste stoppet i Yunnan før vi fløy over til Chengdu i Sichuan. Etter flere vurderinger endte vi opp med å dra ned til Kinas eldste bambusskog og deretter drive med litt gatefotografering i Yibin på vei opp til Chengdu igjen. Jeg ble dessverre matforgiftet den siste natten i Kina og ble liggende syk mens vi var i Hong Kong, men jeg sitter fortsatt igjen med en veldig god følelse fra hele turen. Kina er og blir et interessant land!!

Høydepunkt: Gå Tiger Leaping Gorge og lære å lage dumplings

Kina-reise-tilbakeblikk4

Kina-reise-tilbakeblikk2

Kina-reise-tilbakeblikk3

Kina-reise-tilbakeblikk

Riga – gourmet og julestemning

Å avslutte reiseåret med en skikkelig luksustur med julestemning i Riga var ikke dumt! Vi var fem reisebloggere fra Nordic Nomads som fløy på business class (min første gang – jippi!) til Latvias hovedstad. I Riga fikk vi en guidet tur i de store matmarkedene, vandret litt på julemarkedene, nøt en herlig spabehandling og spiste utallige herlige matretter! God stemning og mette mager fra ende til annen!

Høydepunkt: Spa besøk og seksretters middag på Kalku Varti

Riga-reise-tilbakeblikk3

Riga-reise-tilbakeblikk2

Riga-reise-tilbakeblikk

Mmm, for et herlig år! Jeg er så takknemlig for alt jeg har opplevd og at nettopp du har villet være med meg på reisen! Håper du blir med meg på nye eventyr i det neste året også. Jeg både tror og håper at 2016 vil bli et vel så spennende reiseår. Kenneth og jeg planlegger nemlig et halvt års opphold i sør-Amerika til høsten. På tide å utforske et nytt kontinent!

Ha et godt nytt reiseår, kjære leser!

Hva har vært dine reise-høydepunkter i 2015?

Relaterte artikler

21 Kommentarer

1. Renates Reiser

For et utrolig flott og begivenhetsrikt reiseår du har hatt, Ingeborg! 😀 Det har vært kjempegøy og interessant å følge med deg via bloggen. Dessuten høres det ut som du har store planer i året som kommer!

Jeg synes det er så vanskelig å velge ut høydepunkter, men jeg synes vulkantrekkingen på Lombok var ganske rått. Ikke hver dag jeg klatrer 2000 høydemeter opp på en og samme dag, og får overnatte på en vulkan mens den spyr ut lava og aske. Dessuten var det fantastisk å endelig få se soloppgangen over Uluru, campe under den mest sinnsyke stjernehimmelen jeg har sett, bli invitert i en festlig barndåp i Armenia, samt å dra på ridetur i fjellene i Georgia. Håper det blir flere lignende opplevelser i året som kommer.

Du får ha et riktig fint kommende (reise)år også! 🙂
    Renates Reiser recently posted…Tilbakeblikk på reiseåret 2015My Profile

Hamaca Reiseblogg

Takk i like måte, Renate! Vi har jammen hatt et godt reiseår begge to! =) Jeg var jo på Lombok tidligere i år jeg og, men fikk ikke opplevd vulkanen – det hørtes artig ut! Ridetur i Georgia må også ha vært helt fantastisk!

Gleder meg til å følge deg videre i det neste året, Renate! God nytt reiseår! 😀

2. Sekk og Sandaler

For et flott reiseår! Trinidad og Makedonia høres virkelig spennende ut 🙂 Håper vi får til en tur sammen i år, det hadde vært veldig artig! Godt nytt reiseår!

Hamaca Reiseblogg

Takk i like måte, Hanne-Marit! Trinidad og Makedonia var definitivt noen av høydepunktene i år. Hadde vært veldig koselig med en felles tur snart igjen, ja! Ønsker deg et godt nytt reiseår også! =)

3. Kjersti

Oi, så mange reier du hadde i år. Ikke dårlig 🙂

Mine reisehøydepunktet ble bryllupsreise på Seychellene, rare Turkmenistan hvor jeg endelig fikk sett gasskrateret med egne øyne, og road trip gjennom sørlige Afrika hvor det beste var ørkenen i Namibia og safariene med alle de spennende dyreopplevelsene i Namibia, Sør-Afrika og Swaziland.

Det ble ikke så veldig mange reiser på meg i år, men jeg føler at kvaliteten på reisemålene veier opp det. Håper neste år kan bli like bra! 🙂
    Kjersti recently posted…Reiseåret 2015My Profile

Hamaca Reiseblogg

Åh, ja, bryllupsreise til Seychellene må jo bare ha vært helt himmelsk!! Skjønner hva du mener med at kvaliteten på reisemålene veier opp. Du har besøkt noen spesielle og veldig interessante land dette året! Håper du får et like fint reiseår i 2016, Kjersti!

4. Marianne - Glimt av verden

Det høres ut som et supert reiseår! Og du har så utrolig mange flotte bilder!

Så spennende med et halvt år i Sør-Amerika 🙂

Det er nesten umulig å rangere reiseopplevelsene fra 2015, men noen av høydepunktene var kirsebærblomstring i Japan, fjellene i Georgia og landskapet i Kappadokia.

Godt nytt år!
    Marianne – Glimt av verden recently posted…Reiseåret 2015My Profile

Hamaca Reiseblogg

Tusen takk, Marianne! Jeg er veldig glad for alt jeg har fått oppleve dette året! Skjønner godt at kirsebærblomstring i Japan, fjellene i Georgia og landskapet i Kappadokia er blant dine høydepunkter i år – både Georgia og luftballong i Kappadokia står langt opp på listen min også! Godt nytt reiseår til deg også =)

5. GlobetrotterElisa

Dette var jammen meg et riktig så imponerende reiseår! Og det er som du sier – hvor skal dette ende? Har tenkt den tanken selv! Mitt høydepunkt var å snorkle med sjøløver på Galapagos og hele rundreisen i Peru 😉 Gleder meg til 2016 og nye muligheter sammen i Nordic Nomads!
    GlobetrotterElisa recently posted…Reiseåret 2015My Profile

Hamaca Reiseblogg

Takk i like måte, Elisabeth!! Synes vi har rukket å utforske store deler av verden begge to =) Godt å høre at Peru og Galapagos er dine høydepunkter – jeg skal jo mest sannsynlig dit siste halvdel av 2016, yeey! 😀

Ha et topp nytt reiseår, Elisabeth! Gleder meg til videre samarbeid!

6. Reiselykke

Hei Ingeborg.

Det har vært spennende og lærerikt å starte Nordic Nomads sammen med deg, Elin og Elisabeth. Det har også vært fint og opplevelsesrikt å reise til Lysekil og Trinidad og Tobago sammen med deg.

Noen av mine høydepunkter i år har vært å se Oman og Marokko utenfor Muskat og Marrakech, å reise til Kaibien for første gang og å lære mer om lokal kultur i Thailand, for å nevne noe.

Godt nytt (reise)år til deg!
    Reiselykke recently posted…2015: Et år med reiselykkeMy Profile

Hamaca Reiseblogg

Takk i like måte, Mette! Vi har hatt mange gode opplevelser sammen dette året, både med Nordic Nomads og på diverse turer. Håper det neste året blir like gøy! Godt nytt reiseår til deg også! 😀

7. FREEDOMtravel

Vilket reseår, och vilka fantastiska resor! Roligt dessutom med NN och att vi kunde följa med till Riga! 🙂 Önskar ett riktigt Gott Nytt reseår 2016!

8. Merete - Bobleliv

Et fantastisk reiseår 🙂
    Selv har jeg rent fysisk kun flyttet meg mellom Norge og Sri Lanka, men ellers har jo året 2015 allikevel vært en eventyrlig reise i ukjent landskap!

Ønsker deg lykke til videre med bloggingen og Nordic Nomads
    og et fantastisk flott 2016!

-også sees vi vel snart på Sri Lanka ; )

Hamaca Reiseblogg

Så deilig, Merete! Det høres ut som du virkelig har funnet deg til rette på Sri Lanka, og det er jo helt topp! Får håpe det snart blir en tur dit på meg også. Landet står langt opp på lista over steder jeg har lyst til å besøke!

Lykke til videre med dine prosjekter på Sri Lanka, og godt nytt år til deg og! =)

9. Lise-Marie

For et år du har hatt! Gleder meg veldig til å fortsette å lese om og se bilder fra dine fine turer i 2016. Det høres også veldig spennende ut med et halvt år i sør-Amerika!!! Det blir spesielt bra for meg å følge med på mens jeg mater flink-pike syndromet mitt på Blindern 🙂 Godt nyttår!

Hamaca Reiseblogg

Takk for at du følger meg på reisene mine, Lise-Marie!! Alltid like hyggelig å høre fra deg! Veldig artig om du blir med meg videre til sør-Amerika og! Lykke til på studiene på Blindern, og godt nytt år til deg også! =)

10. Anders - Eventyrlyst

Dæven – det var ikke småtterier! Kina står høyt oppe på lista mi også. Nå er jeg nettopp ferdig med Torbjørn Færøviks murstein av en bok om Kinas (blodige) historie, så nå må jeg bare. Ellers har jeg hørt mye bra om Makedonia, noe du jo forsåvidt også bekrefter. Ha et godt 2016 – kanskje vi sees 🙂

Hamaca Reiseblogg

Kina og Makedonia kan anbefales på det varmeste, Anders! Torbjørn Færøvik har mange fine bøker om Kina ja. Har ikke rukket å lese alt selv, men har dem i bokhylla 😉 Lykke til med reisene i 2016!

11. Liv (reiseliv)

For et fantastisk reiseår du har hatt! Blir så sykt imponert over at du får dette til år etter år! Gleder meg til å bli med på turene dine i 2016 også 😀 Godt nyttår!

Hamaca Reiseblogg

Ja, året var jammen ikke verst altså! =) Det har vært mange fine reiser i 2015, og jeg håper det forsetter på den måten! Hyggelig å høre at du vil følge med meg videre! Godt nytt år til deg også! Håper det står bra til med familien på fire! 😉

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert