biltur-øst-europa-tsjekkia2

Wihiii! Endelig ut på biltur igjen! Og denne gangen er vi virkelig knallheldige med været! Allerede på Kielferga fra Oslo satt vi og solet oss et stykke på veien, og her i Ungarn viser gradestokken godt over 30 grader!

Tsjekkia ble vårt første møte med øst-Europa på bilturen, så her kommer et innlegg om en lærepenge vi fikk da vi skulle finne overnatting på landsbygda i Tsjekkia, samt en del bilder fra den koselige byen, Olomouc.

biltur-øst-europa-tsjekkia

Etter nærmere 800km første kjøredag var det på tide å se oss om etter husly for natten. Tanken var en campingplass, men ettersom vi ikke hadde sett et eneste campingskilt etter Praha, startet vi heller å sjekke ut andre alternativer. Først prøvde vi «Motorest», noen halvslitne moteller langs veien som tilbyr trailersjåfører fastfood og et rom. En natt i dobbeltrom kostet imidlertid 70 EUR, noe vi synes var litt i drøyeste lage.

Vi tok derfor heller av hovedveien og kjørte småveiene ut på bøgda i Tsjekkia. Veiene var i overraskende god stand, der de svingte seg gjennom gule kornåkre og nyutsprungen løvskog. Vi stoppet i den første landsbyen vi fant, og fikk høre at Rabbit Hotel var bygdas eneste overnattingssted.

På Rabbit Hotel ble vi møtt av ei stresset servitrise med støttekrage rundt halsen, som stod og skjenket øl til noen lokale. Joda, hun hadde faktisk et rom igjen, fortalte hun, mens hun unnskyldte den haltende engelsken. Problemet var bare at hun verken kunne ta imot bankkort eller euro! Og da vi spurte om det var minibank i nærheten bare ristet hun på hodet.. Vi ble begge to lettere sjokkert, og angret bittert på at vi ikke hadde funnet en minibank tidligere på dagen. Men det var ikke mye å gjøre med det – vi fikk heller prøve i neste landsby.

Etter 10 km til på koselige svingeveier kom vi så til Vlasim, et litt større tettsted. Snart fant vi et skilt mot hotel Vorlina, og krysset fingrene for at hotellet hadde åpent enda. Klokka var jo tross alt halv ti på kvelden. Damen i resepsjonen satt i telefonen da vi kom inn, men snart tok hun oss imot på flytende ungarsk. Det viste seg fort at vertinnen ikke kunne et ord engelsk! Etter litt peking, skriving og miming fant vi heldigvis ut at hun hadde ledig rom, og at vi kunne betalte med euro. Hun ville ha hele 26 euro for et stort, fint rom – topp, tenkte vi, og slo til!

vlasim-hotel-Czech

Neste dag var målet å komme helt til Budapest, men på veien ønsket vi å se litt mer av Tsjekkia. Derfor valgte vi en mindre vei østover i landet til byen, Olomouc. De tsjekkiske veiene var stort sett greie å kjøre på og landskapet nokså flatt.

I Olomouc fikk vi endelig kjenne ordentlig sommervarme med 24 grader i skyggen. Det var topp og endelig spise lunsj utendørs, etter en runde rundt i byen. Vi likte byen siden den både hadde mange flotte, gamle kirker, og i tillegg ny kunst. På murveggene var det nemlig malt store tegneseriestriper, og i en gågang var det plassert et piano man kunne spille på om man ønsket. Morsomme detaljer som gjør bybesøket artigere for både lokale og besøkende!

olomouc-street-art

olomouc-food-street

olomouc-restaurant olomouc-street-churcholomouc-Czech-house

olomouc-crepes

Før vi slang oss i bilen igjen, rakk jeg heldigvis å få med meg en skikkelig digg pannekake med banan! Mmm!

Etter Olomouc turet vi videre gjennom Slovakia og rett ned til Budapest. Der bodde vi to netter midt i sentrum hos Kenneths kameraet, som også ble vår lokalkjente guide. Mer om våre opplevelser i Budapest kommer senere…

Relaterte artikler

6 Kommentarer

1. Randomjenta

Kult! Ser ut som dere har det flott sålangt 😀 Jeg elsker mulighetene man har på bilferie til å bare slå seg ned hvor som helst og å kunne utforske alle de små veiene man kommer over – det gir en stor frihet!

Olomouc minner meg litt om Bratislava, der var det også massevis av street art (alt fra slørvete grafitti til fantastiske og kreative veggmalerier).

God tur videre!

• Profilbildet til Hamaca Reiseblogg
      Hamaca Reiseblogg

Ja, er topp å være så fri og frank som man er på biltur altså! =) Vi har allerede lagt om reiseruta to ganger, men det er sånn det blir når ting kommer opp underveis..

2. Lise-Marie Lia

Så spennende! Det høres ut som dere har vært heldige så langt, og det ser ut som dere har det hyggelig. Nydelige bilder av flotte steder i Europa jeg aldri har vært så opptatt av.

Veldig kult å lese om bilferie i Øst-Europa 🙂

• Profilbildet til Hamaca Reiseblogg
      Hamaca Reiseblogg

Ja, vi hører hele tiden om byer og steder i vest-Europa, men veldig lite om øst-Europa – kun hovedstedene som oftest. Det er veldig synd, for det er mange bortgjemte skatter her! =)

3. Annette

Kjempe flotte bilder. Det høres utrolig morsomt ut å ha bilfeire i «øst»europa. Gleder meg til å leser mer om Budapest har selv vært på besøk der og skulle gjerne hatt en tur tilbake. Fortsatt god tur 🙂

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert