Landoversikt

For å gjøre bloggen litt mer oversiktlig har jeg laget en landoversikt, der du lett kan finne fram til land og steder du vil lese mer om. Jeg har ikke tatt med absolutt alle innleggene på bloggen, men de jeg kan legge under spesielle land og reiseemner ligger her. Enjoy! 🙂

– ASIA –

BURMA/MYANMAR

best-of-myanmar

Burma er et av de mest interessante landa jeg har vært i! Før jeg reiste til Burma var jeg veldig spent på hva som ville møte meg i dette tidligere hermetiserte landet. Etter å ha fikset visum i Bangkok, reiste ei venninne og jeg til Yangoon, klare for eventyr! Her ble vi bedre kjent med Burmas historie og kultur  og besøkte blant annet den vakre Shwedagon Pagoda. Videre tok vi buss lengre nord til tempelbyen, Bagan, der vi klatret på gamle steintempler, besøkte en familie i en bambushytte og traff noen lokale NLD-medlemmer.

Etter besøket vil jeg si DETTE er typisk Burma.

FILIPPINENE

best-of-philippines

Filippinene er en øygruppe jeg veldig gjerne vil dra tilbake til! Jeg var innom landet i 21 dager på min jorda rundt tur, og rakk å oppleve den travle hovedstaden Manila, herlig dykking på Bohol, strandloffing på den knøttlille øya Malapascua Island og se Boracays vakre strand og sandslottbyggere.

INDIA

best-of-india

India – ah, hvor skal jeg begynne! Landet byr på så store kontraster til vårt eget at alle små hendelser blir en ny opplevelse!

Første besøk i 2012: På min første Indiatur i 2012 besøkte jeg en tidligere kollega i Madikeri (Karnataka), og vi dro både på jungeltur i Shreemangala og på elefantkamp i Dubare sammen. Resten av Indiaopphold var i forbindelse med Kulturstudier som holder til i Pondicherry. På studiet i Religion og Sosialantropologi dro vi på utflukter til blant annet det merkelige stedet Auroville, strandbyen Mamallapuram, et Shiva-tempel i Vaithisvarankoil, og en katolsk kirke i Velankanni. Ellers prøvde jeg sari for første gang, var på indisk matlagingskurs, og spaserte rundt i gatene og fotograferte hverdagslige situasjoner og vakker krittkunst. På en langweekendtur dro vi fem jenter til Kerala i sør, der vi leide husbåt på backwaters, slappet av på Kovalam Beach, samt besøkte Cochin. En annen helg dro kjæresten min og jeg til Ooty, en fjellby beliggende på over 2000 meters høyde! Men India har også noen ubehangelige sider. Jeg ble nemlig matforgiftet og ble liggende på sykehus i tre dager. En dag ble det også plutselig sendt ut tsunamivarsel, siden platene på havbunden utenfor Indonesia tydeligvis hadde beveget på seg. Vi stiftet også nærmere bekjentskap med en lokal familie som bodde på gata i Pondicherry.

Andre besøk i 2013: På min andre Indiatur møtte jeg Ingrid i Calicut nord i Kerala, og besøkte en organisasjon ved navn, CREST. Deretter dro vi opp i det grønne fjellområdet, Wayanad. Vi bodde i byen, Kalpetta, der vi stadig kom i morsomme situasjoner, siden det var veldig få andre vestlige der. Jeg fotograferte også slakterne på kjøttmarkedet i byen. Deretter var vi en tur i Fort Kochin lengre sør i Kerala, og til slutt en uke i nord-India. Fra Delhi leide vi bil med sjåfør i fem dager og besøkte Jaipur, Pushkar i Rajasthan, og til slutt Agra på veien tilbake.

Om jeg skulle oppsummere morsomme inntrykk av India, må det være disse. For å komme inn i landet, må man søke visum (trykk for søknadsguide) på forhånd. Å skaffe et indisk SIM-kort kan være pengebesparende på Indiareisen.

INDONESIA

reise-til-indonesia

Indonesia var min andre alenereise til Asia og min første lange tur der jeg kun reiste med håndbagasje. Som jeg ofte gjør på reisene mine lot jeg tilfeldighetene råde og reiste dit lysten og anbefalingene tok meg. Jeg startet i travle og trafikkerte Jakarta, men reiste fort videre til Ubud på Bali, hvor jeg ønsket å finne et sted å praktisere yoga. Etter litt leting og litt flaks fant jeg en veldig inspirerende yogalærer med en 5 dagers yoga workshop som jeg deltok på. En veldig interessant opplevelse!

Etter å ha tilbragt to tredjedeler av den tre ukers turen i Ubud, reiste jeg videre til Gili Air, en knøttliten øyperle øst for Bali. Der hadde jeg noen avslappende dager med snorkling, sykling og nyting av varmen. Deretter dro jeg videre inn på den større øya, Lombok, og inn til Tetebatu. Jeg hadde hørt at naturen var veldig vakker her og at jeg kunne se litt av det tradisjonelle landbruket, og det fikk jeg. Men å bo langt inne i bushen alene uten noen andre turister, dekning og internett gjorde at jeg ikke følte meg helt trygg om natta. Etter en natt der dro jeg derfor videre til Kuta, en liten surfeby sør på Lombok. Der ble jeg kjent med en ekte indonesisk beach boy og en tysker som levde av å lage kniver.

For mer Indonesiainspirasjon har jeg samlet noen reisevideoer i dette innlegget.

JAPAN

japan-reise

Japanoppholdet begynte ikke helt som planlagt siden en stor tyfon bestemte seg for å feie over Okinawa (sydhavsøy nedenfor hovedøya) akkurat da Thomas og jeg skulle reise dit. Første møtet med Japan ble derfor storbyen, Osaka, isteden. Deretter oppholdt vi oss to netter i Hiroshima for å vente på at tyfonen skulle fly over landet. Kyoto ble tredje storbystopp på reisen, og her fikk vi oppleve de vakre hagene, templene og shrinene.

For å slippe unna storbymaset hoppet vi på shinkansen (lyntog) ned til Beppu. Der sjekket vi ut de rykende varme kildene og en morsom restaurant som sendte sushi til bordet med lyntog. Videre bar det opp i fjellene til den japanske alpebyen, Takayama, der vi fikk en hyggelig restaurantopplevelse, bodde på tradisjonelt ryokan og stod opp tidlig for å vandre på morgenmarkedet. Fra Takayama dro vi videre over et fjellpass på 2450 moh kalt Alpine Route. Her fikk vi oppleve flotte høstfarger, nydelig utsikter og snø!

Den siste uka i Japan ble tilbragt i Tokyo. Vi utforsket mange av de forskjellige bydelene, opplevde Japans mangakultur, havnet midt oppi en kostymeparade i Harajuku og spiste på flere sære temarestauranter.

Inspirasjon til Japanturen: REISEGUIDETypisk JapanLesestoff og Reisevideoer.

KAMBODSJA

Best-of-Cambodia

Kambodsja besøkte jeg på min første backpackertur i sørøst-Asia sammen med min reisekameraet, Kristian. Vi ankom med båt på Mekongfloden fra Vietnam og besøkte først Phnom Penh. Der var vi blant annet på Royal Palace, Tuol Sleng-fengselet og Killing Fields, før vi dro videre til Siem Reap. I tre dager utforsket vi de gamle templene i Angkor Wat fra alle forskjellige vinkler.

KINA og HONG KONG

best-of-beijing-hong-kong

Første besøk: Beijing var mitt første møte med det store utland som backpacker i 2008. Kanskje ikke det beste stedet å starte som uerfaren reiser, men det gjorde hvert fall at Kristian og jeg hadde en bratt læringskurve som backpackere! Vi fant heldigvis frem til både den Kinesiske Mur, den Forbudte By, Sommerpalaset, Minggravene og Himmelens tempel og fikk også god erfaring med gjestfriheten og hjelpsomheten i Asia. Deretter gikk turen til Hong Kong hvor vi vandret rundt blant skyskrapere og vakre parker. Vi så blant annet den nydelige utsikten fra Victoria Peak, gikk på Avenue of Stars, spiste merkelig gatemat og fikk feiret nyttår med et flott fyrverkerishow.

reise-til-kina-hoydepunkter

Andre besøk: Kina er jo et gigantisk land, og det føltes virkelig ikke som jeg hadde sett en brøkdel av det engang på mitt første besøk. Jeg satt meg derfor på flyet til Kunming med Thomas flyet i oktober 2015. Vi hadde satt av nesten fire uker til å oppleve Kina, og bestemte oss for å fokusere på to provinser i sørvest, Yunnan og Sichuan.

Kunming ga oss en fin introduksjon til den kinesiske kulturen, før vi tok toget videre til Dali, en gamleby med over 1000 år gammel historie. Her vandret vi rundt blant kinesiske turister og vakker arkitektur, og lærte kunsten å lage dumplings på matlagingskurs. Deretter dro vi videre til en annen historisk by ved navn Shaxi, men denne var mye mindre i størrelse. Her vandrer vi rundt blant de gamle trebygningene, var på et lokalt husdyrmarked og kjørt el-scooter til et tempel laaangt oppe i fjellene. Vårt neste stopp var en fjelltur i Tiger Leaping Gorge, en av verdens dypeste canyoner. Det spektakulære landskapet og de koselige gjestehusene langs veien gjorde at turen ble et skikkelig høydepunkt. Siste stopp i Yunnan ble den tibetanske byen, Shangrila, der vi så hvordan gamlebyen ble bygget opp igjen etter en storbrann.

Fra Shangrila fløy vi over snødekte fjell og inn til Chengdu i Sichuan. Her vandret vi en del rundt i gatene og drakk masse kaffe, før vi dro sørover ned til Kinas eldste bambusskog. Vi fulgte stier mellom bambustrærne, på taubaner og over små vann. Deretter tok vi turen til Yibin, en helt vanlig kinesisk by der vi prøvde oss som gatefotografer med iPhone.

Reisen i Kina gjorde meg både overrasket og ga meg masse nye inntrykk av dette gigantiske landet. Men med digitale hjelpemidler kom vi oss overraskende greit rundt selv om vi ikke snakket et ord kinesisk. Planlegger du tur til Kina har jeg skrevet om hvordan du bør gå frem for å søke visum i et eget innlegg.

LAOS

best-of-laos

Da jeg fortalte folk før avreisen at jeg skulle til Laos, var det få nordmenn som visste hvor det var. Var det en by i Kambodsja? Neida, Laos ligger midt i Sørøst-Asias smørøye med null kyst, men masse flott natur! I Vientiane vandret Thomas og jeg rundt på nattmarkedet og langs promenaden til Mekong. Vi besøkte også en merkelig buddhapark med masse rare buddhastatuer, en av dem var 120 meter lang!

Deretter gikk turen til verdensarvbyen, Luang Prabang, som er kjent for et titalls templer, munkenes morgenrituale og sin beliggenhet langs Mekongelva. Å gå rundt i den lille byen var en hyggelig opplevelse. Vi var både innom nattmarkedet, på sykkeltur til mindre kjente hjørner og på en stilig restaurant der vi fikk grille vår egen mat, LaoLao BBQ. Og i Luang Namtha lengre nord var vi på sykkeltur rundt i byen og på en noe dramatisk kajakktur.

MALAYSIA

best-of-malaysia

Malaysia reiste jeg igjennom på min første backpackertur til sørøst-Asia i 2009. Det er et land som føltes litt renere enn mange av de andre landa i sørøst-Asia og jeg forbinder med mye frodig natur. Rett innenfor grensen fra Thailand ligger Penang, der vi besøkte en velstelt sommerfuglfarm. Perfekt sted for en fotoentusiast! Litt lengre inn i landet ligger Cameron Highlands, et idyllisk fjellområde med grønne teplantasjer, jordbærfarmer og litt kjøligere temperaturer. Videre stoppet vi i Kuala Lumpur, og til den søte rødmalte byen, Melaka, før vi endte opp i Singapore.

NEPAL

Nepal var min aller første hele alene-reise. Første kvelden i Kathmandu fikk jeg oppleve feiringen av en Shiva-festival med bål i gatene og små unger med stearinlys. Deretter reiste jeg med en humpete nattbuss østover til Damak der min Nepal-venninne, Ritika, bor. Hos Ritika opplevde jeg nepalsk hverdagsliv, med tøyvask for hånd, ingen fartsgrenser og strømmangel. Ritika tok meg også med til noen nabobyer, og i Dharan fikk jeg prøve det spesielle lokale ølet, Tongba. Fra Damak tok jeg i tillegg tidenes villeste busstur opp til tebyen, Ilam og tilbragte et par avslappende dager der.

Den siste halvdelen av turen dro jeg til Pokhara i vest-Nepal, en by som ligger med flott utsikt til Annapurna i Himalaya. Her fant jeg et billig gjestehus og dro opp til World Peace Pagoda for å se soloppgangen over Himalaya. Av andre aktiviteter tok jeg båtturer på innsjøen, prøvde paragliding og spiste mye god nepalsk mat. Et par dager før jeg dro hjem opplevde jeg den crazye Holifeiringen i Kathmandu. Jeg har også laget et eget innlegg om mine favorittsteder i Kathmandu.

Inspirasjon til Nepalturen: REISEGUIDETypisk NepalLesestoff og Reisevideoer.

SINGAPORE

2017-01-08_0010

Singapore skiller seg veldig ut fra resten av sørøst-Asia ved å være både strengere, dyrere og mer moderne. Den zoologiske hagen var blant annet veldig imponerende laget til med en følelse av at man var ute i jungelen og så på dyrerne.

THAILAND

best-of-thailand

Første reise: Thailand har jeg besøkt opp til flere ganger på turene mine. Første gangen i 2008 på backpackerturen i Sørøst-Asia. Først tilbragte jeg noen dager i Bangkok der jeg gjorde meg godt kjent med Khao San Road og besøkte det kjente flytende markedet litt utenfor byen.

Deretter gikk turen til Koh Tao hvor vi tok dykkesertifikat for en billig penge. På Ao Nang Beach ble det litt strandliv, før Phi Phi Island stod for tur. Tida ble tilbragt på stranda både morgen og kveld, og vi lærte til og med flammedansing av noen lokale vi ble godt kjent med. Kristian og jeg stakk også innom Similan Islands, der vi kløyp oss i armen over hvor fantastisk det så ut både over og under vann. Patong Beach var ikke like imponerende dessverre. Men på Raya Island, utenfor Phukets travle kyst, fant vi stillheten vi ønsket oss.

Andre reise: Siden vi ble så godt kjent med ilddanserne på Phi Phi bestemte Kenneth og jeg oss for å dra tilbake dit på Jorda-Rundtturen vår i 2009. Vi startet med noen rolige dager på Kuta Beach, før vi spente hoppet på ferja til Phi Phi. Ting hadde forandret seg litt, men vi kom fort inn i poimiljøet igjen og opptrådte blant annet på strandbaren der. Deretter øyhoppet vi videre til Koh Lanta, en større, men litt roligere øy.

Tredje reise: Min tredje Thailandtur var i 2012 da jeg vant billetter med ThaiAir til Bangkok. Med meg på turen hadde jeg venninne, Ingrid, og vi bestemte oss for å reise til Burma. Vi var derfor bare innom Bangkok og et par øyer i nord, Koh Mak og Koh Kood.

Fjerde reise: I 2013 dro Thomas og jeg på en treukers reise til Thailand og Laos, fordi vi hadde sett noen supervakre bilder av Lanternefestivalen som arrangeres i Chiang Mai på høsten hvert år. Lanterneslippet, som kalles Yi Peng, er et buddhistisk arrangement der flere tusen rislamper blir sluppet opp på den mørke nattehimmelen. Det var helt magisk! Vi fikk også med oss lysfeiringen, Loy Krathong inne i Chiang Mai by, der folk setter små flåter med lys på elvene. Siste stopp på denne turen ble en liten, ukjent by ved Burmagrensen i nord der vi besøkte noen supergjestfrie filippinere vi møtte tidligere på turen. Stedet heter Mae Sai og er en ganske vanlig thailandsk by med vennlige mennesker, billige massajer og nydelig gatemat.

VIETNAM

best-of-Vietnam

Vietnam besøkte jeg i 2009 på min første backpackerreise i Sørøst-Asia. Kristian og jeg reiste nesten hele kysten fra nord til sør med buss. I Hanoi ble vi kjent med den gærne trafikken og den deilige gatematen. Vi fikk blant annet denne uventet matopplevelsen en kveld. Vi rakk også et lite cruise mellom kalksteinklippene i Halong Bay (del 1 og del 2). Vi besøkte blant annet en stor grotte, noen fine strender, var på sykkeltur på Cat Ba og sov over på båt.

Turen gikk videre til HoiAn, der vi vandret rundt blant de koselige gamle bygningene, leide scooter og kjøpte skreddersydde klær. Vi besøkte også de gamle ruinene, My Son. Sammen med en gjeng canadiere og amerikanere reiste vi videre til Nha Trang, der vi gikk litt på stranda og besøkte en badepark. I Saigon lærte vi mer om landets historie ved å besøke Cu Chi-tunnelene som ble brukt av Viet Cong under Vietnamkrigen. På veien over til Kambodsja fikk vi se litt av dagliglivet fra båt på den store Mekongfloden.

– AFRIKA –

EGYPT

Best-of-egypt

Første reise: På min første uspesifiserte chartertur til Egypt, bodde Kenneth og jeg i Hurghada og feiret nyttårsaften til år 2011. Sammen med et kjærestepar vi traff fra Bergen, besøkte vi nabobyen, El Gouna, som kun var bygget opp for turistene. Vi leide bil med sjåfør og dro til Kairo, der vi blant annet besøkte pyramidene, Egyptisk museum og Gamle Kairo. Sjåføren tok oss også med litt utenfor de typiske turistattraksjonene, til en stor moské, samt en artig tur med de lokale på discobåt på Nilen. Vi tilbrakte en dag i Luxor på slutten av oppholdet, og der fikk vi se Kongenes Dal og Hatshepsuts tempel.

Andre reise: I 2014 ble jeg bedt med på pressetur til Egypt. Den ble dessverre ikke like bra som forventet, men jeg fikk hvert fall en uforglemmelig snorkle-og dykketur i Rødehavet! Vi så blant annet en svær dugong og flere havskilpadder utenfor Marsa Alam.

MAROKKO

best-of-marocco

I mars 2014 var jeg så heldig å få bli med på sponset tur til Marokko med 14 andre reisebloggere! Programmet for de fire dagene var planlagt på forhånd med attraksjoner og deilig marokkansk mat i Marrakech, matlagingskurs samt en overnatting i luksustelt i Agafay-ørkenen. Jeg har laget egne innlegg om 5 Marrakech-attraksjoner du kan besøke, samt hvordan det er å fotografere mennesker i Marokko.

I april 2017 dro jeg tilbake til Marokko for å kjøre bil to uker rundt i den sørlige delen av landet. Min reisekompis, Thomas og jeg fikk både med oss de flotte Atlasfjellenekoselige landsbyer og gamle kasbaher, Dades Gorges, en stjerneklar natt på sanddynene i Sahara, en tur gjennom anti-Atlas, Atlanterhavskysten og gatevandring i Essaouira og Marrakech.

SØR-AFRIKA

Best-of-south-africa

Sør-Afrika besøkte jeg med klassen min på Valdres Folkehøgskole i 2007. Vi var først en liten tur innom Johannesburg, og kjørte deretter videre til landsbyen, Metz, der vi bodde hjemme hos vertsfamilier og arrangerte idrettsdag for elevene på skolen der. Vi gikk også en flott fjelltur i Drakensberg, var inne i verdens største baobabtre med en bar på innsiden og prøvde Absailing (rappellering ned fosser). I Krugerparken fikk vi oppleve en del av landets store pattedyr på bilsafari og til slutt tilbragte vi et par dager i Durban.

I dette innlegget har jeg i ettertid samlet noen av de bildene jeg liker best fra Sør-Afrika-turen.

– NORD- OG MELLOM AMERIKA –

I 2010 tilbrakte jeg tre måneder i Mellom-Amerika da jeg reiste Jorda-rundt med kjæresten min. Vi reiste med buss igjennom alle landene unntatt El Salvador. Jeg sorterer derfor landa i den rekkefølgen jeg besøkte dem, fra nord til sør.

MEXICO

Vi startet Mellom-Amerika oppholdet i Cancun. Først bodde vi noen netter i Playa Del Carmen, hvor vi var litt på stranda og tok en dagstur til den kjente mayaruinen, Chichen Itza. Da vi var lei av turister og fulle backpackere dro vi videre til vakre og rolige Tullum, der vi bodde noen enkle strandhytter og besøkte nok en mayaruin. Deretter tok vi buss videre ned til Guatemala.

GUATEMALA

Guatemala var landet vi oppholdt oss lengst i på hele den seks måneders backpackerturen. Grunnen til det var et tre ukers spanskkurs i byen, Antigua. Fra Antigua tok vi dagsturer til både vulkanen, Pacaya, en macadamiafarm og en strandby med skillpaddebabyer, kalt Monterrico. Vi fikk også oppleve den store påskefeiringen byen er så kjent for. Nord i Guatemala besøkte vi mayaruinen, Tikal, som etter mitt syn er en av de vakreste mayabyene!

HONDURAS

I Honduras besøkte vi nok en mayaruin, Copan, før vi tok turen opp til kysten nord i landet. Der hoppet vi på en båt til øya, Utila, som er kjent blant backpackere for å ha god steming og flotte dykkemuligheter.

NICARAGUA

I Nicaragua besøkte vi først León, der jeg lå syk et par dager. Granada ble andre stoppested, med sine vakre kirker. Deretter dro vi til vulkanøya, Ometepe, ute i en svær innsjø.

COSTA RICA

I Costa Rica fant vi oss godt til rette i La Fortuna, som kunne tilby en aktiv vulkan, bortgjemte fossefall i jungelen og varme kilder. Innleggene jeg har skrevet herfra er i to deler: Del 1 og Del 2.

PANAMA

Øygruppen, Bocas del Toro, ble første stopp i Panama. Herfra tok vi noen småturer, en todagers tur til Bocas Del Drago, som viste seg å være paradis om dagen, men helvete om natten. Og en dagstur til en flott strand kalt, Red Frog Beach. I innlandet fikk vi virkelig oppleve den flotte naturen i fjellområdet, Boquete, før vi tilbragte de siste dagene i Panama City.

USA

USA-reise-høydepunkter

Jeg besøkte USA to ganger i løpet av jorden rundt-turen min i 2010. Først noen dager på Hawaii for å kjenne på den ordentlige Hawaiistemninga med surfing, solnedganger og sandstrender. Vi besøkte også minnesmerket og museet på Pearl Harbor. Deretter gikk turen til Los Angeles hvor vi møtte kjæresten til min kusine og fikk være med på kult trylleshow, og vi vandret rundt i Hollywood. Derfra tok vi buss ut i ørkenen til Las Vegas der vi fikk oppleve galskapen av hoteller og kasinoer.

Etter å ha reist igjennom hele mellom-Amerika tilbragte vi siste uka i New York, der vi blant annet var oppe i Top of the Rock, i Central Park og på shopping.

TRINIDAD OG TOBAGO

hoydepunkter-trinidad-tobago

Trinidad og Tobago var mitt første møte med Karibien, og besøket skuffet ikke! Turen startet på den minste av øyene, Tobago med stand up paddling på Pigeon Point og båttur for å snorkle og nyte karibisk palmesus.

På Trinidad fikk vi møte en gjeng med summende kolibrier i hagen til en ivrig fotograf, oppleve å kjøre båt gjennom mangrovene med fugletitting, og en vandring i en elv gjennom regnskogen på øya. I tillegg fikk vi også oppleve mye av det spennende hovedstaden, Port of Spain hadde å by på.

– SØR-AMERIKA –

Høsten 2016 satt kjæresten min og jeg kursen mot Rio de Janeiro for å starte vår bussekspedisjon gjennom kontinentet, Sør-Amerika. Lite visste vi at det ville bety over 13.000 km og 240 timer i bussetet for å komme oss helt fra Brasil til Colombia. Jeg har laget to innlegg som oppsummerer turen, en oppsummert i tall og et med Snapchat-bilder. Landene er satt i den rekkefølgen vi reiste:

BRASIL

2017-01-08_0003

Brasil var heldigvis ikke like skummelt som jeg fryktet på flyet til Rio de Janeiro, men vi fant oss likevel ikke helt til rette på kontinentet i løpet av våre to uker der. Vi tilbragte først noen dager i Rio der vi fikk sett attraksjoner og ulike nabolag. Deretter tilbragte vi noen dager i Paraty, før været bedret seg og vi tok båt ut til Ilha Grande. Videre vestover var vi så vidt innom Sao Paulo på vår vei til Curitiba. Der tok vi Serra Verde Express, et gammelt slow-train som viste seg å være veldig overvurdert. Siste destinasjon i Brasil var de flotte Iguazu-fossene som vi utforsket fra både den brasilianske og argentinske siden.

PARAGUAY

2017-01-08_0004

Paraguay var et land mer etter min smak med mye ukjent og interessant å lære. Det fantes ikke noen store turistattraksjoner der, men Asuncion er en fin by å utforske til fots. I tillegg var oppholdet på økogården, El Roble, en veldig annerledes og minneverdig opplevelse.

ARGENTINA

2017-01-08_0005

Vi hadde egentlig ikke tenkt å reise innom Argentina på turen. Likevel endte vi opp med å besøke landet TO ganger. Den første var en dagstur for å se andre siden av Iguazu Falls. Den andre gangen valgte vi å dra nedenom Argentina istedenfor å krysse det store ødelandet mellom Paraguay og Bolivia, som vi hadde hørt mye rart om.

Grensekrysningen mellom Paraguay og Bolivia viste seg imidlertid også å by på et par utfordringer med bleiesmuglere og tidsforskjell, men vi kom oss omsider trygt til Salta. Der feiret jeg min 28 års dag mens vi begge prøvde å bli friske fra hver våre helseproblemer. Vi stakk også innom San Salvador de Jujuy og Humahuaca før vi dro videre til Bolivia.

BOLIVIA

2017-01-08_0006

Boliviaoppholdet startet med en kald, men utrolig flott firedagers biltur gjennom landskap jeg aldri tidligere har sett maken til. Turen gikk gjennom et ørkenplatå på 4-5000 moh i sørvest-Bolivia og videre nordover til Uyuni, verdens største saltørken.

Deretter busset vi videre til Cochabamba, der jeg tok mine første spansktimer på turen og ENDELIG fikk bukt med forkjørelsen som hadde plaget meg i en måned. I La Paz endte vi med å tilbringe 3 uker. Det ble blant annet både taubaneturer, mange herlige vegetarmåltider, mer spansktimer, økocamping, besøk hos inkaenes forfedre, gatefotografering og Cholita Wrestling. Siste stopp i Bolivia var Copacabana ved Titicaca der vi fant oss noen helt spesielle økohytter med tidenes utsikt!

PERU

2017-01-08_0007

Peru var et av landene i Sør-Amerika jeg hadde størst forventninger til, og heldigvis viste de seg å bli innfri. Vi startet med et lite opphold i koselige Arequipa og en tredagers fottur i Colca Canyon. Deretter bar det til Cuzco hvor vi fikk lære mye interessant om Inkakulturen og utforsket en del av nabolagene der. Vi gikk også Salkantay-trek til Machu Picchu og utforsket Den Hellige Dal mens vi var der. Mitt 6. World Wonder kunne sjekkes av lista! Yes!

Videre fulgte en fæl 16 timer busstur til oasebyen, Huacachina, et par dager i Lima og en svingete busstur opp til Huascarán Nasjonalpark. Her fikk vi brynet oss på en 5150 meter høy fjelltopp der vi trengte tau, stegjern og isøks for å komme opp. Og til slutt et par dager i Trujillo og strandbyen, Mancora.

ECUADOR

2017-01-08_0008

De første dagene i Ecuador tilbragte vi i Guayaquil. Byen var ikke superinteressant og var i tillegg glovarm. Derfor dro vi fort videre til Quito. Der hadde vi base i en AirBnb-leilighet slik at Kenneth fikk jobbet med masteroppgaven, mens jeg tok litt småturer til steder i området.

Jeg var blant annet på sykkeltur ned den aktive vulkanen, Cotopaxi, og besøkte tropiske Mindo der jeg fikk se mange rare vesner og deltatt på sjokoladeworkshop. Etter masteroppgaven var levert dro vi sammen til Quilotoa-området hvor vi bodde på en skikkelig ecolodge. Endelig fikk jeg anledning til å dra på ridetur, slik jeg hadde drømt om, pluss at vi hadde en flott fottur rundt krateret til vulkanen, Quilotoa.

COLOMBIA

2017-01-08_0009

Da vi krysset grensen til Colombia kjente vi at vi begynte å bli dritt lei av all bussingen. Vi tok derfor litt mindre bussetapper og stoppet noen dager i både Pasto og Popayan. Etter det stoppet vi i den lille kaffebyen, Salento, en skikkelig positiv overraskelse med nydelig arkitektur, en fin dal med skyhøye palmer og kaffesmaking.

Siste busstrekning ble til Medellin, byen der vi hadde turens beste Free Walking Tour og var med på en privat guidet tur med en politimann som hadde kjempet mot Pablo Escobar. Siden det nærmet seg hjemreise til kalde Norge bestemte vi oss for å ta en strandferie før hjemreisen fra Cartagena. Vi tok derfor fly ut til den karibiske øya, San Andres. Det var herlig med litt palmesus, snorkling og soling etter mange måneder i høyden! Til slutt ble det to dager i fargerike Cartagena før det var på tide å vende hjemover til jul.

– AUSTRALIA –

best-of-australia

Det var en stor overgang å komme fra alltid-åpne og billige Sørøst-Asia, til dyre og strenge Australia på jorda-rundtturen i 2009, men etter å ha vendt oss litt mer til prisnivået i Surfers Paradise, bestilte vi tur til verdens største sandøy, Fraser Island (del 1 og del 2). Deretter tok vi en tredagers seiltur rundt Whitsunday Island, før vi sjekket ut dykkemulighetene på Great Barrier Reef utenfor Cairns. Vi avsluttet turen med sightseeing og et fallskjermhopp over Sydney!

– EUROPA –

best-of-norway

BILTUR Lofoten – sommeren 2013

BILTUR Sør-Norge rundt – sommeren 2011

Les mer om hvem jeg er og hvordan jeg reiser på OM MEG.

Har du REISESPØRSMÅL? Still dem gjerne HER.