Jeg liker friheten ved å reise som en backpacker. Det å la tilfeldighetene råde uten å ha en fast reiseplan eller et fast bosted. Å reise slik fungerer imidlertid ikke alltid like bra, noe jeg smertelig fikk erfare i både Australia, Japan og Kroatia!

AUSTRALIA

Etter fem ukers backpacking i sørøst-Asia, var kjæresten og jeg klare for å utforske gullkysten av Australia. Til da hadde vi reist fritt fra sted til sted uten planlegging og uten problemer. I sørøst-Asia virket alt til å være åpent hele døgnet, noe som passet oss backpackere perfekt. Vi ankom Surfers Paradise sent på kvelden, etter en 8 timers flytur fra Kuala Lumpur. Problemene startet allerede på flyplassen. Det fantes ingen fungerende minibank på flyplassen og da vi gikk ut for å lete, regnet det tungt. Etter en stund fant vi endelig en minibank og riktig busskur, men humøret var på bunn. Hvorfor i all verden hadde vi reist fra friheten i Asia?

2015-01-21_0001

Vi var begge veldig klare for å komme oss inn i en varm seng og få en god natts søvn. Men i hvilken seng visste vi foreløpig ikke. Vi måtte på bostedsjakt. Fra busstoppet tuslet vi innover mot byen med Lonely Planet-boka i handa. De store backpackersekkene våre føltes ekstra tunge i det fuktige været. Første backpackersted vi fant var stengt. Det andre var fullt. Hva nå? Klokken var halv ett på natta. Vi var kjempeslitne etter all gåinga. Måtte vi virkelig legge inn på et superdyrt, døgnåpent hotell? Ja. Det måtte vi, og samtidig godta et solid innhugg i reisebudsjettet. Siden det var vanlig med utsjekk klokka 10 i Australia, fikk vi drøye 9 timer på hotellrommet, før vi igjen stod uten bosted. En heller dårlig start på Australiaoppholdet!

JAPAN

Jeg vet ikke hvorfor jeg trodde at Japan var et backpackervennlig land. For det første er Japan svindyrt (sammenlignet med resten av Asia). For det andre er menneskene i Japan ekstremt ordentlige og nøyaktige, og overlater svært lite til tilfeldigheter. Og for det tredje ligner samfunnet mer på vårt eget med tanke på regler og åpningstider. Thomas og jeg hadde heldigvis vært smarte nok til å booke første natt på hotell i Osaka. Dagen etter var planen å fly ned til Okinawa, en tropisk øy sør før Japans hovedøy. Etter en titt på nyhetene skjønte vi imidlertid raskt at det ikke var særlig lurt. En tyfon hadde kurs rett mot Okinawa og ville treffe øya mens vi var der. Vi hadde ikke noe annet valg enn å forandre planen vår.

2015-01-21_0003

Min erfaring har ofte vært at det er billigere å bestille rom på selve hotellet enn på internett, men det var ikke tilfelle i Japan. Da vi gikk ned i resepsjonen og spurte om en ekstra natt på hotellet i Osaka, ble prisen plutselig mye dyrere. Det samme opplevde vi da vi gikk inn på nettet for å se på bosteder i Kyoto. Det var overraskende få hoteller å velge mellom i disse store japanske millionbyene. Og de få hostellene vi fant var fullbooket i flere uker fremover! Jeg skjønte ingenting!

De neste dagene brukte vi masse tid på å finne ledige, greit priset og ålreit plasserte hoteller til de neste nettene. Helgen var verst, fant vi ut. For å få et bosted fra lørdag til søndag i Kyoto, måtte vi ut med dobbel pris. 1800 kroner istedenfor 900 på en hverdag! Det endte med at vi neste dag satt oss ned og booket ALLE bostedene for resten av turen. Japan fungerte definitivt ikke for backpackerreisende!

KROATIA

– Ja, det går sikker helt fint å stikke ut på en øy i Kroatia uten å ha booket hotell, forsikret jeg Kenneth på ferga over til Dugi Otok. Vi satt og nøt det flotte havpanoramaet foran oss idet sola forsvant under vannspeilet i horisonten. En time etter var det bekmørkt, og vi skimtet kun noen små lyspærer her og der i det fjerne. Foran meg hadde jeg et enkelt kart over øya med noen stedsnavn, men det var umulig å vite størrelsen på stedene. Da vi kom til første veikryss på øya måtte vi bare ta en sjanse.

– Til høyre, kanskje, foreslo jeg. Kenneth dro rattet mot høyre, og vi tok fatt på en svingende asfaltvei uten å ha peiling hva som befant seg ute i bekmørket. Da vi ankom spissen av øya, kom vi ned til en liten havn med et stort, eksklusivt hotellkompleks. Yes, et hotell! Vår umiddelbare bekymring var imidlertid prisnivået. Svømmebassenget, baren og tennisbanen så ikke akkurat billige ut! Men til vår store overraskelse var hotellet fullbooket, noe vi synes var veldig merkelig, siden stedet virket nokså øde. Nedbrutte tok vi en runde rundt havna, men uten hell.

2015-01-21_0002

Tilbake i bilen fant jeg et par setninger i guideboka om at Sali var den største landsbyen på øya. Problemet var bare at Sali befant seg i helt andre enden av øya – en strekning på 50 km! Men vi hadde ikke noe valg. Vi satt kursen mot Sali. Klokken var nesten 23 da vi hell i uhell fant et hotell til. Og rom fikk vi kun fordi resepsjonisten på hotellet hadde blitt oppslukt av internett i over en time etter åpningstid! Uten denne flaksen hadde vi mest sannsynlig måttet sove i bilen…

Moralen er – gjør research om stedet du skal besøke. Og tenk igjennom hva slags type land du skal til. Ofte går det helt fint å finne bosteder på veien, men i en del situasjoner lønner det seg å bestille overnatting på forhånd. Det kan spare deg for mye trøbbel og frustrasjon!

Relaterte artikler

9 Kommentarer

1. ReiseLiv

Det er ikke snilt å le av folk som har problemer, men her kjente jeg meg alt for godt igjen, så jeg måtte le litt likevel :p Min største liknende tabbe var da vi endte opp på Boracay i Filippinene midt i påsken! Vi hadde liksom 5 måneder tilgjengelig, og så klarte vi å reise dit den ene uken prisene tredobler seg… :/
    ReiseLiv recently posted…Mitt 2014My Profile

Hamaca

Hehe, det er helt greit du ler av meg, siden du sier du kjenner deg godt igjen selv og, Liv! Det er en fin trøst for meg.. 😛 Har gått på høytidssmellen opptil flere ganger jeg og. Ikke gøy – bare etterpå når man kan le av hele greia! 😉

2. GlobetrotterElisa

Been there, done that! Og av alle steder var dette i Malaysia og Thailand. Det funker dårlig å være spontan på typiske turiststeder midt i juleferien!
    GlobetrotterElisa recently posted…New OrleansMy Profile

Hamaca

Den klassiske høytidssmellen tror jeg vi alle har gått i en gang for mye, Elisabeth! Haha! Det er rart hvordan man vet er jul, men ikke tenker på at flere folk legger seg inn på hotell. Vi er jo så vant til å være hjemme på julaften, så det er kanskje derfor! 😛

3. Renates Reiser

Så kjipt! Jeg er alltid så redd for å komme i slike situasjoner at jeg i 90% av alle tilfellene bruker å booke overnatting på forhånd. Nå har jeg aldri vært på lengre backpackerturer da (over 1,5 måned i strekk), så reisene jeg er på er ofte kortere og derfor bedre planlagt slik at jeg får mest mulig ut av tiden jeg har tilgjengelig. Det er jo litt kjipt siden jeg mister litt av friheten, men slipper i alle fall å bruke en hel-halv dag på å lete etter et sted å bo, når jeg bare har 2-3 dager på et sted. :p
    Renates Reiser recently posted…Draculas slott i TransylvaniaMy Profile

Hamaca

Hehe, ja. Ingen av dele er egentlig ideelle, og det er jo også en smakssak hvordan man liker å reise. Skjønner at du liker å ha reisen bestilt – man mister fort litt tid på nye steder for å finne bosted! Men må jeg velge, så setter jeg ofte friheten høyest 😉 Bare for å kunne ha muligheten til å forandre planer underveis..

4. Brita Melissa

Morsomt å høre om baksiden av backpackerlivet. Det å vandre fra hostel til hostel er en kjensgjerning i de fleste land! 🙂

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert