Hvor mange kilometer busset vi? Hvor mange frosker hadde vi i doen? Og hvor mange bosteder bodde vi på gjennom de syv landene? Her er reisen til Sør-Amerika oppsummert i tall!

Etter ni dager hjemme i Norge med gjenforening med venner og familie, julefeiring og litt avslapping kjenner jeg livet er på vei tilbake til normalen. Den interne klokka har igjen stilt seg til norsk tid og hånda begynner å bli vant til å kaste dopapiret i toalettet, ikke i søppelkassen ved siden av.

Men en reise på nesten et halvt år tar tid å fordøye. Alle opplevelsene, små og store, gode og vonde, må sorteres og lagres på riktig plass i vår interne harddisk. Dessverre er det heller ikke alle minner som får hylleplass. Noen har allerede falt av lasset på en humpete busstur eller blitt dyttet ut av ferske minner. Men heldigvis ligger de aller fleste der et eller annet sted, og popper kanskje frem når man minst venter dem.

En måte å sette minnene fra en slik tur i system er å bruke tall. De viser ikke så mye av opplevelsene i seg selv, men de sier noe om størrelsen på reisen og prioriteringene som er gjort underveis. Nedenfor ønsker jeg derfor å presentere turen vår på en litt annerledes måte enn i forrige innlegg med Snapchat-bilder. Innimellom tallene kommer jeg også med noen synspunkter overraskelser og inntrykk fra reisen gjennom Sør-Amerika.

sor-amerika-tall1

SIKKERHET – Først og fremst ønsker jeg si at Sør-Amerika heldigvis ikke er like utrygt som fryktet. Da jeg landet i Rio de Janeiro, vår første destinasjon på kontinentet, hadde jeg lest og hørt mye fæle historier. Det resulterte i en overdreven frykt som til tider gjorde meg småparanoid. Etter 160 dager i Sør-Amerika er jeg glad for å si at vi ikke har blitt utsatt for noe kriminelt. Ja – man må ta en del forhåndsregler, men så lenge man er street smart og har et ekstra øya på sakene sine vil jeg ikke beskrive Sør-Amerika som et skummelt sted å reise.

HØYDEFORSKJELLER – En ny lærdom jeg har fått ved å reise igjennom Sør-Amerika er at de aller fleste menneskene på den vestre delen av kontinentet bor på høydeplatåer langs Andesfjellene. Jeg visste jo at vi kom til å reise en del langs Andesfjellene, men ikke at vi skulle tilbringe så mye tid som vi gjorde i 2-4000 meters høyde. Andesfjellene strekker seg helt fra Chile til midten av Colombia og mange storbyer, turistattraksjoner og hovedveier ligger nettopp her.

TERRENG OG TEMPERATURFORANDRINGER – De store høydeforskjellene gjør at variasjonen mellom vegetasjon og klima er stor på korte avstander. En liten totimers busstur fra f.eks Quito eller La Paz kan føre deg til et helt annet terreng, fra tørre fjellområder til tropisk regnskog. Innenfor ett og samme land er det derfor fullt mulig å ha strandferie en dag og minusgrader på vei opp til en snødekt fjelltopp neste dag.

sor-amerika-tall2

BUSS SOM HOVEDTRANSPORTMIDDEL – Sør-Amerika er langdistansebussens kontinent. Hvorfor? Jo, fordi tog nesten er ikke-eksisterende, fly er dyrt og båttransport kun er mulig ytterst få plasser. Flere av landene vi var innom fikk toglinjer i kolonitiden, men disse hadde sjelden blitt vedlikeholdt og ble derfor stengt ned. De få togstrekningene som finnes er ofte dyre med få avganger. Fly er definitivt det mest effektive transportmiddelet, men på grunn av mangel på lavprisflyselskap er prisen på korte flyturer stort sett mye høyere enn i Europa og Asia. Å kjøre selv er et alternativ, men på grunn av sikkerhet og mye aggressiv kjøring i de store byene bør sjåføren være relativt erfaren.

GOD VEISTANDARD – Overraskende nok var veistandarden i Sør-Amerika ganske bra. Hovedveiene hadde ofte ny asfalt og det var sjelden kø av noe slag. På hele den 13 333 km lange turen gjennom Sør-Amerika så jeg bare tre ulykker.

LANGE AVSTANDER – Da vi startet planleggingen av reisen til Sør-Amerika og ble enige om å kun bruke buss, visste vi nok ikke helt hva vi skulle begi oss ut på. Å beregne avstander på Google Maps er en ting – den faktiske avstanden og reisetiden viste seg ofte å være noe helt annet. Alt i alt har jeg regnet ut at vi satt 240,5 timer på langdistansebusser (altså ikke medberegnet taxiturer og lokalbusser). Det var ikke uvanlig å sitte 6-10 timer på bussen for å komme til en ny destinasjon!

sor-amerika-tall4

Under er en oversikt over antall kilometer og timer brukt på buss per land, samt reiseruta vår. Vi reiste helt fra Rio de Janeiro i Brasil til Medellin i Colombia med buss. På slutten av reisen dro vi ut til den karibiske øya, San Andres, med fly og slapp derfor unna den siste 14 timers bussturen fra Medellin til Cartagena (vår siste destinasjon). Det var virkelig deilig. Etter over 240 timer i buss var vi dritt lei busskjøring!

Antall kilometer Antall timer
Ecuador 1516 km 28,5 t
Colombia 933 km 23,5 t
= 13 333 km = 240, 5 t

Antall kilometer er beregnet med Google Maps, og er nok derfor ikke helt 100% korrekt, men det er hvert fall ikke mindre enn 13 333 km.

sor-amerika-tall3

POLITI – Et uvant syn i Sør-Amerika er mengden av politi i gatene, spesielt i de store byene. De har gjerne store våpen og vokter folksomme offentlige steder. I Norge er vi vant til at politiets nærvær betyr at det skjer eller har skjedd en kriminell handling der. I Sør-Amerika er det heller et tegn på at området er trygt og ferdes i.

LITE SKANDINAVIERE – Skandinavere har blitt et særs reiseglad folkeferd man ofte støter på de fleste steder i verden. Men heldigvis er Sør-Amerika et kontinent man fint kan reise til uten å møte naboen på første bar. I løpet av våre 160 dager trenger jeg bare to hender for å telle hvor mange nordmenn vi møtte. Dem vi pratet med var en vegansk restauranteier i La Paz fra Finnmark, tre damer på gruppetur ved Machu Picchu og et kjærestepar på en økohytte i Ecuador. Dansker, svensker og finner er det også generelt lite av.

KOSTHOLD – Maten i Sør-Amerika er (dessverre for oss vegetarianere) veldig kjøttbasert. Mye av gatematen og hurtigmaten er også frityrstekt, og serveres sjelden med friske grønnsaker. Å være vegetarianer var derfor en utfordring til tider. Tilgangen på fersk og ukjent frukt er imidlertid stor nesten overalt. På markedene bogner det av deilig frukt og på de aller fleste restauranter og cafeer er det mulig å bestille ferske, billige smoothies og juicer av alle slag.

Jeg vil gå enda mer inn på flere av disse temaene i senere innlegg, spesielt om bussing i Sør-Amerika. Vi lærte mye nyttig om nettopp det underveis! Et eget innlegg om reisebudsjett vil også komme.

Andre innlegg om Sør-Amerika:

11 Kommentarer

1. Pauline

Fantastisk!! Så mange timer på buss krever en stor dose tålmodighet så alle ære til dere!! Det fine med buss er at man får sett så mye mer av landet enn når man for eksempel flyr. Det kan jeg tenke var et lite pluss med buss. Det var nesten like mange bilder som kilometer 🙂
    Pauline recently posted…The Travel Year 2016My Profile

Hamaca Reiseblogg

Haha, ja, tålmodighet måtte virkelig læres på en slik tur! Men som du sier, det var en unik måte å se landskapet underveis. Veldig interessant å se hvor fort terrenget forandret seg! =)

2. Kjersti

Wow, det var mange timer på buss det! Så bra at dere slapp å bli frastjålet noe. Det er også veldig betryggende at dere ikke så mer enn én levende tarantell, synes jeg.

Jeg har akkurat samme inntrykk av at man generelt møter få andre fra Norden i Sør-Amerika. I Machu Picchu møtte jeg en hel flokk fra Norge, og på Galapagos møtte jeg én nordmann, men utenom det kan jeg faktisk ikke huske å ha møtt noen sånn tilfeldig i det hele tatt. Dyre billetter og kronglete flyreiser har sikkert litt med saken å gjøre.

Dro dere til Galapagos forresten?
    Kjersti recently posted…Reiseåret 2016My Profile

Hamaca Reiseblogg

Ja, det ble litt av en tur – heldigvis uten noe frastjålet, ja! Vi hadde i utgangspunktet planlagt Galapagos, men vi fant ut at det ble for dyrt denne gangen. Vi var også i Ecuador midt i den tida Kenneth skulle levere masteroppgaven, så det gjorde alt litt mer kronglete. Det er nok bedre å dra tilbake om 5-10 år når vi har bedre råd og virkelig har mulighet til å ta en av de bedre båtturene dit. Dyrelivet der holder seg forhåpentligvis interessant en stund til 😉

3. Lise-Marie

For et morsomt innlegg! Ganske utrolig at dere klarte det antallet kilometer og timer i buss. Veldig spennende å følge dere. Det hadde vært gøy å se et innlegg der du velger ut noen favorittbildene du har tatt i løpet av turen! 🙂 Selv om det kanskje er litt utfordrende å velge topp 10 av over 13 000 bilder tatt!

Hamaca Reiseblogg

Haha, ja, det er ikke lett å velge ut et par bilder fra en SÅ lang tur altså! Men det vil komme mange flere innlegg med bilder fra Sør-Amerika altså, det er helt sikkert! 😉

4. ingrid

Andesfjellene går gjennom største delen av Chile 🙂

Hamaca Reiseblogg

Ja, haha, helt sant! Gikk litt fort i svingene der! Tror jeg tenkte på hvor langt vi hadde reist langs Andesfjellene, men Andesfjellene er jo enda lengre enn det! Rettes!

Legg igjen kommentar

Din e-post adresse blir ikke publisert